Hellebuyck ja Binnington maalilla finaalissa

BOSTON -- Kanada mot USA. Jordan Binnington mot Connor Hellebuyck. Målvaktsmatchen blir minst sagt viktig när 4 Nations Face-Off nu är framme vid final.

Vid en första anblick är det fördel USA.

Hellebuyck är en av de bästa målvakterna i NHL, befinner sig i eller nära toppen av alla tänkbara statistiska kategorier, är regerande Vezina Trophy-vinnare och har varit fenomenal i 4 Nations hittills: 95,7 i räddningsprocent och 1,00 insläppta mål per match över de två matcher han spelat – båda vinster.

– Allt handlar om att stoppa pucken, sade Hellebuyck till NHL.com/sv efter onsdagens träning. Det är rätt enkelt i min värld (som målvakt). Försök bara stå i vägen för pucken. Jag kliver ut på isen, jag kämpar och jag jobbar så hårt jag kan för att ge mig själv en så bra chans som möjligt att vinna.
– Men i slutändan är det en lagsport. Alla spelare i det här laget har betydelse. Ingen kan vinna på egen hand. Det är inte en mot en, det är 20 mot 20.

Kanadas back Cale Makar uttryckte respekt för Hellebuyck inför morgondagens final.

– Han är en fantastisk målvakt, sade Makar. Vi måste hitta sätt att ta oss in framför mål, få puckar på mål och skapa chanser genom returer och liknande. Han kommer stoppa alla skott han ser så, återigen, vi behöver ta oss in framför mål.

För Kanada har Binnington, som spelat alla tre matcher för laget, noterat ett facit på 2-1-0, en räddningsprocent på 89,2 och ett snitt på 2,60 insläppta mål per match.

Inga siffror som kommer i närheten av Hellebuycks – varken i 4 Nations Face-Off eller i NHL.

Men Binnington har ett ess i rockärmen: han har erfarenhet av att vinna avgörande matcher i TD Garden. Det var nämligen här, i Boston, som St. Louis Blues vann match 7 mot Boston Bruins och erövrade Stanley Cup 2019.
– Det är klart att man kan ta med sig saker från den erfarenheten, sade Binnington. Man använder erfarenheten på bästa sätt man kan, men det är viktigt att komma ihåg att det här är något helt annat. En annan situation, en annan känsla, ett annat lag.

– Jag är på en annan plats i min karriär nu också, det (Stanley Cup-vinsten 2019) var tidigt för mig. Jag har lite mer erfarenhet, jag känner mig lite lugnare och jag är redo att göra vad som än krävs för att få jobbet gjort imorgon.

Matchen mellan USA och Kanada spelas natten mot fredag svensk tid (02.00) och sänds på Viaplay.

Relaterat Material