BOSTON -- Det blev inte slutet de hade hoppats på. USA var ett skott ifrån att besegra Kanada på övertid och därmed ta hem nationens första hockeytitel ’best on best’ sedan World Cup of Hockey 1996.
Istället hittade Connor McDavid en lucka i slottet, fick passningen av Mitch Marner och pricksköt in avgörande 3-2 bakom Connor Hellebuyck 8:18 in på den första förlängningsperioden.
Tränare Mike Sullivan, målskyttarna Brady Tkachuk och Jake Sanderson, lagkapten Auston Matthews och övriga profiler i det amerikanska landslaget lämnar därmed turneringen utan det de reste till först Montreal och sedan till Boston för: en titel.
– Vi kämpade hårt ikväll, sade USA:s tränare Mike Sullivan till NHL.com/sv. Vi bevittnade en otrolig hockeymatch. Tempot var otroligt högt. Tempot i den här turneringen är det högsta jag har upplevt i hockeysammanhang.
– Det har varit min ära att träna den här gruppen hockeyspelare. Jag kunde inte vara mer stolt över den här gruppen och det framgick tydligt hur mycket de uppskattade att spela och vara med varandra.
Kanada tog, precis som i gruppspelsmatchen, ledningen när Nathan MacKinnon skickade ett maskerat skott genom trafik och in bakom Connor Hellebuyck redan 4:48 in på den första perioden. Innan perioden var över hade dock fansens favorit, Brady Tkachuk, kvitterat genom att gå stenhårt på mål.