Matt Boldy #12 and Chris Kreider #20 of Team United States talk during a break in play in the third period of the 4 Nations Face-Off between Team Sweden and Team United States at TD Garden on February 17, 2025 in Boston, Massachusetts. (Photo by Ben Jackson/4NFO/World Cup of Hockey via Getty Images)

BOSTON - - Det har spelats många klassiska matcher mellan USA och Kanada genom tiderna. På torsdag adderas ytterligare en i den mängden i och med finalen av 4 Nations Face-Off i TD Garden, Boston.

Chris Kreider hoppas på en repris från när USA besegrade Kanada med 6-5 efter förlängning i JVM-finalen 2010.

– Det är bland det roligaste jag haft inom hockeyn. Den matchen i synnerhet gick väldigt mycket fram och tillbaka. Vi hade en liknande match på nyårsafton. Det är svårt att sätta ord på det, det var så roligt, säger Kreider till NHL.com/sv.

Jason Zucker #16 and Chris Kreider #20 celebrate after defeating Team Canada 6-5 in overtime at the 2010 IIHF World Junior Championship Tournament Gold Medal game on January 5, 2010 at the Credit Union Centre in Saskatoon, Saskatchewan, Canada. (Photo by Richard Wolowicz/Getty Images)

Kreider var på isen när John Carlson avgjorde JVM-finalen 2010, och är den enda spelaren på isen i 4 Nations-finalen som var med i den turneringen. Det är en av höjdpunkterna i hans karriär och när USA och Kanada ställs mot varandra i finalen på torsdag hoppas han få skapa nya guldminnen.

– Det [JVM-guldet] är där uppe, absolut. Speciellt med tanke på hur roligt vi hade med det laget. Att vinna är roligt så att ha möjligheten att spela en final, USA mot Kanada är … jag vet inte hur jag skulle ranka det, det kan vi ta efteråt. Men det är en väldigt betydelsefull match varje gång USA och Kanada möts, säger Kreider.

4 Nations Face-Off-finalen mellan USA och Kanada spelas 02.00 natten mot fredag svensk tid och sänds på Viaplay. När lagen möttes i gruppspelet vann USA med 3-1.

Kreider tar hand om returen från Ersson

Relaterat Material