4n can mcdavid crosby

BOSTON - - Sidney Crosbys avgörande mot USA i OS-finalen 2010 i Vancouver är ett klassiskt hockeyögonblick. Nu var det Connor McDavids tur att göra ett ikonsikt mål som lär kommas ihåg länge i kanadensisk hockey.

– Väldigt passande att det var han. Nivån han spelar på. Han har förmågan att ändra en matchbild varje match. Han har visat det gång på gång och gjorde det i ett av det viktigaste ögonblicken ikväll, säger Sidney Crosby till NHL.com/sv.

Att idrott skapar minnen är sedan gammalt. McDavids avgörande i 4 Nations Face-Off när Kanada vann med 3-2 mot USA är något som huvudpersonen säkert aldrig kommer att glömma, även om han själv redan har större mål i sikte.

– Han [Crosby] gjorde det i OS och det här är bara en liten turnering. Vi vill göra det nästa februari. Det här var väldigt kul, men fokus är att göra det i februari om ett år, säger McDavid ödmjukt.

Kanada tar hem 4 Nations tack vare McDavids avgörande

Finalen i 4 Nations Face-Off levde upp till de högst ställda förväntningarna. Kanada mot USA, de två största hockeynationerna mot varandra med de allra bästa spelarna. Nathan MacKinnon satte 1-0 till Kanada. Brady Tkachuk kvitterade och Jeff Sanderson vände till 2-1 för USA. Sam Bennetts 2-2 tog matchen till förlängning. Och där klev McDavid fram.

Efter 8.18 fick han pucken i slottet. Helt ensam tog han emot passningen från Mitch Marner, valde ett ställe och sköt. Pucken smet upp i krysset bakom den amerikanska målvakten Connor Hellebuyck och glädjescenerna kunde börja.

– Väldigt kul. Jag hittade ett sätt bara. Jag tyckte att alla spelade stabilt. Jag var inte bra hela kvällen, men hittade ett sätt ikväll, säger McDavid.

– Connor är den bästa i vår sport och att få sätta den på sättet i en så intensiv atmosfär i en bortamiljö för oss kanadensare var speciellt. Förhoppningsvis kan han göra det nästa år (i OS) också, säger lagkamraten Nathan MacKinnon.

McDavid tar på ett sätt nu över facklan från Sidney Crosby som för 15 år sedan satte avgörandet när Kanada och USA möttes i OS i Vancouver. Precis som nu kom avgörandet i förlängning och pucken från det klassiska målet finns numera på Hockey Hall of Fame. Att det var just McDavid som avgjorde den här finalen var passande. Han är den som setts som arvtagare till Crosby sedan han draftades som nummer 1 2015. Nu är det han som äger det senaste i raden av klassiska kanadensiska hockeyögonblick. Men han verkar inte redo att ta över facklan riktigt än.

– Jag tror att ni kommer att se ”Sid" om 12 månader så det här var nog inte att han lämnade över facklan. "Sid" gjorde en jättebra turnering och är en stor del av vår grupp. Jag tror att vi ser honom om ett år, säger McDavid.

Lagkamraterna var överlyckliga över McDavids sena avgörandet, och menade att målet är en klassiker.

– Han är väl 28år och har aldrig fått göra det här [spela turnering med de allra bästa]. Det påminner en om 2010, den bästa spelaren i världen, det påminner om när ”Sid” gjorde övertidsavgörandet och jag tror det känns likadant för honom att göra det ikväll, säger Mark Stone.

Forwarden Seth Jarvis var åtta år när Sidney Crosby gjorde målet mot USA i OS-finalen 2010.

– Det var höjdpunkten för alltid och det spelas fortfarande upp överallt. Det är ett ikoniskt ögonblick i hockeyhistorien. Jag tror att det [McDavids mål] har stort betydelse framåt. Den här turneringen har gjort så mycket med att promota sporten. Det har varit mycket snack om den, och ett sådan avslut är grymt häftigt, säger Jarvis.

McDavids mål var inte bara viktigt i den här matchen. Det är också av stor vikt med tanke på turneringen och vad den har betytt för spelarna. Samtliga spelare i turneringen har uttryckt sin glädje och stolhet att spela och att vinna för sitt land när de allra bästa spelarna varit med har varit extra stort.

– Jag är så glad för vår grupp. Alla var med på det. Det började för flera månader sedan med att lagledningen tog ut laget, tränarstaben kom ihop och vi spelare gjorde vad vi behövde. Det har varit en stor produktion och det är fint att allt slutade så här, säger McDavid.

Relaterat Material