BOSTON -- Sidney Crosby. Nathan MacKinnon. Connor McDavid.
Där USA, och till stor del även Finland och Sverige, varit lagmaskiner som tillsammans dragit lasset har Kanada lutat sig mot sina superstjärnor hittills i 4 Nations Face-Off.
Crosby befinner sig i delad ledning i turneringens poängliga med sina fem poäng (1+4) på tre matcher, McDavid står noterad för en delad andraplats med sina fyra poäng (2+2) på tre matcher och MacKinnon är delad etta i turneringens målliga med sina tre fullträffar på tre matcher.
Stjärnorna har glänst för Kanada – och lönnlöven kommer behöva ännu mer från trion när man nu gör sig redo att ta sig an USA i final.
Crosby och MacKinnon ställde sig dock enade bakom McDavid som lagets främsta och kanske viktigaste spelare:
– Han är konstant farlig ute på isen, oavsett om det gäller första perioden eller tredje perioden, sade Crosby om McDavid. Han har förmågan att höja sitt spel. När man ser honom flyga omkring där ute så sätter han tonen för laget.
MacKinnon gick ett steg längre:
– Frågar du mig så tycker jag att Connor (McDavid) ska göra det han tycker är bäst, oavsett var han är på isen, sade Colorado Avalanche-stjärnan och rev ner skratt från åhörarna.
– Jag skulle säga att alla i vårt lag känner likadant där. Man blir inte världens bästa spelare om man inte har fenomenala instinkter och han har ju de bästa instinkterna i världen. Oavsett om han bestämmer sig för att skjuta eller passa så är det med största sannolikhet rätt beslut.