Kanada fortsätter att regera hockeyvärlden. Det blev 3-2 mot USA i finalen i 4 Nations Face-Off, i TD Garden i Boston under natten mot fredagen. Kanadas och Edmontons Oilers storstjärna Connor McDavid avgjorde matchen, 8.18 in på förlängningen.
McDavid var själv inte nöjd med sin insats, men klev fram när det behövdes som mest.
– Jag var inte så bra och fick jobba hela kvällen, sade McDavid efter matchen. Men det är bara att kämpa på. Alla bidrog till den här segern. Det var en laginsats. Det här var de bästa mot de bästa, så den här segern betyder mycket för oss. Det är en kort turnering, och det är inte OS, men det är speciellt.
– Vi behövde den där segern, sade Kanadas lagkapten Sidney Crosby.
Crosby, som själv avgjorde OS-finalen 2010 på övertid mot USA, var inte helt säker på vem som hade gjort målet.
– Alla var ute på isen och hoppade, så jag var inte säker. När jag insåg att det var (McDavid) så… jag kunde inte varit mer glad för hans skull. Han är en fantastisk spelare och jag är säker på att det känns bra för honom. Och vi behövde det här, sade Crosby.
Medan Connor McDavid blev matchhjälten i blickfånget, så blev Kanadas målvakt Jordan Binnington matchhjälte lite i skymundan: 31-åringen från St. Louis Blues gjorde rader av kvalificerade räddningar, särskilt när USA tryckte på i förlängningen. Binnington räddade 31 skott, därav sex i förlängningen.
Det blev en nervös inledning på finalmatchen i turneringen där Tre Kronor och Finland nu lämnat arenan för hockeyvärldens storheter Kanada och USA: långa spelsekvenser och snabbt spel, men också med många felpassningar. Kanada fick en smakstart när Nathan MacKinnon gjorde 1-0. NHL:s poängledare sköt från två skär in från blå och rakt framför Connor Hellebuyck, genom tung trafik efter 4.48: Hellebuyck hann inte se pucken.