SwedenFeature 2/10

MONTREAL -- När Kanada och USA genomförde sina respektive första träningar handlade det mesta om lagets toppkedjor: vilka spelar i Kanadas första powerplay-enhet, vilket backpar ska logga de stora minuterna för USA och hur känns det egentligen att vara en del av ett så stjärnspäckat landslag.

När Tre Kronor klev ut på isen i Complexe Sportif CN, till vardags träningsanläggning för Montreal Canadiens, handlade det snarare om vilken jämn och balanserad laguppställning förbundskapten Sam Hallam satt ihop. För visst går det att argumentera för att vilken som helst av Sveriges tre första kedjor – bortom den tydligt definierade fjärdenheten av Gustav Nyquist, Elias Lindholm och Viktor Arvidsson – kan agera förstakedja.

William Nylander (33 mål) är Sveriges bästa målskytt och finner sig i en kedja med en förstklassig spelfördelare i Mika Zibanejad samt en annan vass målskytt i Rickard Rakell (25 mål).

– Jag gillar kedjan, sade Zibanejad efter måndagens träning. Rakell har jag spelat med tidigare och det har fungerat bra. Sedan är det klart att det ska bli roligt att få chansen att lira med ’Willy’.

Zibanejad and Nylander 2-10-25

– Det är en bra kedja, vi hade ett par fina kombinationer här på träning och vi hade roligt tillsammans.

Adrian Kempe och Filip Forsberg, 25 respektive 21 mål den här säsongen, får en oerhört talangfull center i Elias Pettersson mellan sig.

– Jag har inte spelat tillsammans med någon av dem tidigare, även om jag självklart känner dem väl, berättade Pettersson. Jag ser fram emot att spela tillsammans med dem. Vi spelar ju ofta mot Kings i vår division så jag ser ju rätt mycket av (Kempe). En snabb spelare som är duktig på att skapa yta. En renodlad målskytt också. Sedan har vi ju ytterligare en målskytt i Forsberg, som har mycket skicklighet och finess i sitt spel.

– Jag kommer försöka hitta dem med framspelningar, försöka sätta passningar på dem med fart i mittzon och så. Men vi förstår varandra generellt som spelare. Jag ser fram emot att lira tillsammans som kedja.

För att inte tala om kedjan där Sveriges två bästa poängplockare i NHL den här säsongen: Jesper Bratt (64 poäng) och Lucas Raymond (59 poäng) tar plats på varsin flank om lagets absolut främsta tvåvägscenter i Joel Eriksson Ek.

Så vilken är egentligen förstakedjan?

NHL.com/sv bad förbundskapten Sam Hallam att berätta om tankegångarna kring lagbygget:

– Tydliga roller kommer behövas, det kommer vi ha. Det kommer in i special teams också. Men min bild av den här turneringen är att man möter väldigt bra spelare på andra sidan oavsett vad det står för nummer på kedjan i laguppställningen.

– Vi försöker ha ett lag där vi kan ha vilken enhet som helst på isen egentligen. Sedan kommer vissa ha fler starter i offensiv zon och vissa kommer få större defensivt ansvar. Vissa matcher är vi hemmalag och kan styra lite mer, vissa matcher är vi bortalag och då behöver vi ha en jämnhet där alla (kedjor) kan vara där ute på isen utan att vi blir alltför oroliga.

4 Nations Face-Off-äventyret inleds natten mot torsdag svensk tid (02.00, Viaplay) då Tre Kronor ställs mot Kanada i premiärmatchen. En premiärmatch som spelas i vad som sannolikt kommer vara ett kokande, rödvitt Bell Centre.

Senast de allra bästa hockeyspelarna gjorde upp i en turnering mot varandra var World Cup of Hockey 2016. Om drygt 48 timmar är det dags igen.

Så såg Sveriges kedjor och backpar ut under lagets första träning:

William Nylander -- Mika Zibanejad -- Rickard Rakell
Adrian Kempe -- Elias Pettersson -- Filip Forsberg
Jesper Bratt -- Joel Eriksson Ek -- Lucas Raymond
Gustav Nyquist -- Elias Lindholm -- Viktor Arvidsson
Leo Carlsso

Victor Hedman -- Jonas Brodin
Mattias Ekholm -- Erik Karlsson
Rasmus Dahlin -- Rasmus Andersson

Gustav Forsling tränade inte, men förväntas vara på is under morgondagen.

Relaterat Material