Gustav Nyquist #14 and Filip Forsberg #9 of the Nashville Predators celebrate a third period goal against the Winnipeg Jets at the Canada Life Centre on March 13, 2024 in Winnipeg, Manitoba, Canada. (Photo by Jonathan Kozub/NHLI via Getty Images)

Det drar ihop sig till 4 Nations Face-Off. Mellan 12 och 20 februari samlas de absolut bästa hockeyspelarna från Sverige, Finland, Kanada och USA i Montreal och Boston för att göra upp sinsemellan i en ny internationell turnering anordnad av NHL.

Med en vecka kvar till nedsläpp fick svensk media en chans att tala med Nashville Predators forwards Filip Forsberg och Gustav Nyquist och ta tempen på deras tankar inför turneringen.

Hur taggade är ni inför turneringen och vad har ni att säga om rivaliteten med Finland efter Laines kommentar om hatet finländarna känner för Tre Kronor?

Nyquist: Det ska bli jättekul att spela 4 Nations. Det är väl första gången sedan OS 2014 där alla de bästa är med. För oss som ska spela är detta oerhört roligt och något som vi kämpat för under en lång tid. Kul att sätta igång med 4 Nations nu och sedan att spelare får åka till OS nästa år.

Jag har inte någon koll på vad Laine sa, men Finland kommer ha ett bra lag och det är alltid kul att spela mot dem.

Svenskarna inför 4 Nations Face-Off, rivaliteten med Finland

Forsberg: Det ska bli extremt kul, och som “Gus” sa så har det varit ett tag sedan vi hade en turnering med alla de bästa, och alla nationer som är med är ju toppklass. Det ska bli kul att spela mot alla tre, men det är klart att det är extra kul att gå upp mot Finland med tanke på rivaliteten som finns där för det är något som vi alla vuxit upp med och det brukar bli bra hockey.

Säsongen i Nashville har inte riktigt gått som planerat. Ger det någon extra motivation att få ett break mitt i säsongen och ha en stor chans att vinna en turnering med Tre Kronor?

Forsberg: Det gör det väl, men sedan är man väl lite inne i sin vardagsbubbla med Nashville där vi försöker få bättre resultat. Men ju närmare vi kommit turneringen desto mer har man börjat tänka på det. Vi har två matcher kvar innan det drar igång så förhoppningsvis kan vi avsluta med två segrar och få lite självförtroende rent lagmässigt.

Det är alla etablerade spelare som är med i Tre Kronor, men skulle ni säga att det finns någon typ av joker i laget?

Nyquist: Det är väl Filip. Han kan göra lite speciella grejer där ute, så jag säger Filip Forsbeg.

Forsberg: Det var snällt sagt. Jag hade tänkt säga Gus, men det blir för känsligt nu att säga varandra. Jag tror på Viktor Arvidsson. Han kan vara en sådan spelare som växer med uppgiften. Ett litet rivjärn som inte tänker för mycket utan bara kör på. Det ska bli kul att spela tillsammans med honom igen.

Vad skulle ni säga talar för Tre Kronor i turneringen?

Nyquist: Det går att göra ett case för samtliga lag. Tittar du på lagen så är det fantastiskt duktiga spelare och det är svårt med denna typen av turnering. Vi har sett det i OS och VM när det väl kommer till slutspel där det är vinna eller försvinna, så gäller det att få saker att stämma.

Vi är ett lag som kommer att jobba hårt för varandra och det kommer vara fantastiskt roligt att kämpa för sitt land. Vi har fantastiskt duktiga spelare, så det finns mycket där i laget som vi kan ta med oss.

Forsberg: Jag tror framförallt att backsidan som vi har kanske är den bästa i hela turneringen om du kollar på vilka backar som är med och variationer av spelstilar. Det finns offensiva backar som (Erik) Karlsson och defensiva backar som (Mattias) Ekholm och (Jonas) Brodin.

Det är flera av de svenska spelarna som kommer in i turneringen i riktigt bra målform. Hur ser ni på eran offensiva slagkraft jämfört med de andra lagen?

Forsberg: Jag tycker att det är i paritet eller bättre med de andra lagen. Det är svårt att jämföra för det är ju fyra All-Star lag som tagits ut, men det finns svenska spelare som är glödheta som inte ens är med, så det säger ju mycket om vilken kvalitet det finns. Förhoppningsvis kan alla spela sin bästa hockey nu när det krävs för marginalerna kommer vara oerhört små med tanke på hur bra alla lagen är.

Hur ser ni på ligans val av Montreal och Boston som spelorter? Det är två riktigt anrika arenor i Bell Centre och TD Garden som ni kommer att spela i.

Nyquist: Jag tycker det är ett jättebra val. Det är alltid väldigt speciellt att spela i Montreal för publiken där är fantastisk och arenan är grym. Båda ställena är jättebra att spela i så jag tycker det är jättebra destinationer.

Forsberg: Jag håller med. Det är båda historiska ställen där folket brinner för hockeyn. Jag tror det kommer att bli toppen. Sedan har de otroliga faciliteter för oss spelare, så det kommer bli bra.

Tre Kronor har fått två återbud från Jacob Markström och William Karlsson. Hur ser ni på dessa avbräcken?

Nyquist: Det är såklart jättetråkigt både för oss och för dem att de missar turneringen, men samtidigt så har (Rikard) Rackell (Karlssons ersättare) en fantastiskt bra säsong och du ser vilken kvalite som spelarna har som kommer in. Självklart jättetråkigt för dem och vi kommer att sakna dem, men samtidigt så har vi fantastiska spelare som kommer in i truppen. Det är jättebra att vi har så många duktiga spelare.

Ni spelade ihop i VM 2018 och vann guld. Vilka skulle ni säga är era favoritminnen i junior- och seniorlandslaget?

Nyquist: Det ligger nog högst upp på min lista i alla fall när vi vann guldet där i Köpenhamn. Det var en otrolig känsla. Sedan tänker man tillbaka till ungdomstiden och första gången man blev uttagen som juniorspelare. Det var riktigt häftigt. Sedan att få vara med och spela OS 2014 var fantastiskt kul för mig.

Forsberg: VM-finalen i Köpenhamn är definitivt nummer ett för mig. Sedan hade jag förmånen att vara med i tre JVM och vinna ett av dem. Hela den upplevelsen var fantastisk och att få vinna JVM-guld i Calgary är något som är tätt bakom (VM-guldet i Köpenhamn).

Relaterat Material