Matthew Tkachuk USA 4 Nations

BOSTON -- Det blir ett något annorlunda USA som tar sig an Tre Kronor i den sista gruppspelsmatchen av 4 Nations Face-Off.

Ut ur laguppställningen kommer Matthew Tkachuk, Connor Hellebuyck och Charlie McAvoy. In som ersättare kliver Chris Kreider, Jake Oettinger och Jake Sanderson.

Tkachuk, som varit en av det amerikanska lagets mest tongivande spelare hittills, gjorde inga byten för USA sista 12:36 av den tredje perioden i lagets 3-1-seger över Kanada – en vinst som säkrade lagets plats i finalen som går av stapeln på torsdag kväll, lokal tid.

USA besegrar Kanada i en tuff batalj i Bell Centre

Anledningen till Tkachuks frånvaro var en skadekänning på underkroppen, meddelade USA:s tränare Mike Sullivan efter matchen.

Det ska dock inte vara någon fara med Tkachuk, som förväntas spela i finalen.

– Han kommer vara redo för spel på torsdag, bekräftade Matthews yngre bror och kedjekamrat Brady Tkachuk under måndagen. Smart av honom att vila upp sig i och med att vi redan är klara för spel på torsdag.

– Han kommer vara spelklar då.

USA:s lagkapten Auston Matthews menade på att Matthew Tkachuk är en av lagets viktigaste spelare – och ledare.

– Han tillför så mycket till vårt lag, sättet han spelar på och hans ledarskap framförallt, sade Matthews till NHL.com/sv. Han bidrar med allt. Nu får andra killar möjligheten att kliva fram, axla större roller och försöka göra inverkan på matchen. Det är upp till oss övriga att fylla tomrummet han lämnar. Det är en stor förlust. Han är en pådrivare i omklädningsrummet.

M. Tkachuk ökar på ytterligare för USA i powerplay

För spelarna som kommer in, Kreider bland annat, blir matchen mot Sverige en möjlighet att visa upp sig och försöka ta en plats i laguppställningen till 4 Nations Face-Off-finalen på torsdag.

– Jag är oerhört taggad, sade Kreider. Hela den här upplevelsen har varit fantastisk fram till nu. Nu när jag får spela kommer jag ge allt för att hjälpa laget att vinna.

Matchen mellan USA och Sverige går av stapeln natten tisdag, svensk tid, med start 02.00 (Viaplay).

Relaterat Material