MONTREAL - - Cale Makar hoppas på spel när Kanada möter Finland i den sista omgången i 4 Nations Face-Off under måndagen. Backen missade mötet med USA (förlust 1-3) i lördags på grund av sjukdom.
– Det var svårt [att inte vara med]. Man växer upp som grabb och drömmer om den matchen. Speciellt att den spelades i Kanada. Det var ett av de svåraste besluten jag behövt ta, men jag var tvungen att göra mig redo att förhoppningsvis kunna köra, säger Makar till NHL.com/sv.
Kanada kan säkra en finalplats mot USA om det blir vinst mot Finland efter ordinarie tid. Tar Kanada två poäng kan Sverige gå om vid seger efter ordinarie tid mot USA senare på kvällen. Makar har varit på is två gånger sedan i lördags, senast under söndagen när lagen flyttade från Montreal till Boston där gruppspelet avslutas och finalen ska spelas.
Makars frånvaro mot USA var tydlig, särskilt hans spel med puck och hans fart på skidskorna. Kanadas huvudtränare Jon Cooper hoppas få tillbaka backen i spel.
– Varje dag mår han lite bättre och trendar i rätt riktning. Jag sa det igår och jag säger det nu, jag kan inte säga gällande just nu. Vi pratar regelbundet. Vi jobbar på allt. Och jag vet att han kommer spela om han kan, säger Cooper.
Kanada spelar mot Finland med start 19.00 svensk tid.
– Jag kommer göra allt jag kan för att kunna spela imorgon. Jag måste må bra, i kroppen och allt och ta det därifrån, säger Makar.