021725 SV carlsson rasmus split

Leo Carlsson och Rasmus Andersson kastas in när Sverige möter USA i 4 Nations Face-Off under måndagsnatten. Ingen av dem har hittills spelat i turneringen. Sverige måste vinna för att ha chans att gå vidare.

– Första matchen här. Jag är taggad. Det har ändå varit okej att vara på sidan, varit coolt att se matcherna. Det har varit bra atmosfär, säger Carlsson.

Carlsson väntas spela med Adrian Kempe och Lucas Raymond, en helt nykomponerad kedja av Förbundskapten Sam Hallam.

– Det blir kul, bra fart. Jag spelade med Raymond en del under VM. Sen Kempe har man mest mött i NHL. Man vet att det kommer vara bra fart där ute, säger Carlsson.

Sverige har efter två omgångar satt sig i en position där det är vinna eller försvinna. 3-4 efter förlängning mot både Kanada och Finland gör att Sverige har två poäng efter lika många matcher. Precis som Kanada och Finland som också möts under måndagen. Den matchen får inte avgöras efter ordinarie tid om Sverige ska ha chans på final.

Höjdpunkter från TV6 och Nelonen från 4 Nations Face-Off

Hallam ville inte säga exakt hur laget skulle se ut under kvällen, inte heller vem som kommer stå i mål. Filip Gustavsson startade mot Finland senast, men gick ut efter en period på grund av sjukdom och ersattes då av Linus Ullmark.

– Vi kommer göra rotationer ikväll. Men så är det. Det är tuff konkurrens. De 23 bästa spelarna är här, då är det konkurrens. Ska två in ska två ut. Vi får se hur laguppställningen ser ut, säger Hallam.

Han bekräftar däremot att Carlsson, Andersson spelar.

– Jag förväntar mig att de är sig själva. Båda är väldigt bra spelare, som jag ser fram emot att se i action här. Det gör att vi kommer flytta runt en del. Vi har inte helt bestämt vad vi ska göra med laguppställningen ikväll, men de två kommer starta, säger Hallam.

Sveriges match mot USA sänds på Viaplay med start 02.00.

Relaterat Material