Nathan MacKinnon #29 of Team Canada and Dylan Larkin #21 of Team United States face off at center ice during the second period of the 4 Nations Face-Off game between the United States and Canada at Bell Centre on February 15, 2025 in Montreal, Quebec. (Photo by Vitor Munhoz/4NFO/World Cup of Hockey via Getty Images)

4 Nations Face-Off är i full gång. Att turneringen är viktig och att känslorna är heta märktes inte minst under helgens rivalmöte mellan USA och Kanada.

Stämningen var rejält uppiskad och det låg ett sus av förväntan i publiken när nationernas bästa spelare skulle drabba samman för första gången sedan World Cup 2016.

Bara nio sekunder hanns spelas i Bell Centre innan tre slagsmål hunnit bryta ut.

Först var det USA:s Matthew Tkachuk mot Kanadas Brandon Hagel direkt efter att pucken släppts. Efter nästa tekning var det brodern Brady Tkachuk som slogs med Sam Bennett. Sex sekunder senare gjorde J.T. Miller och Colton Parayko likadant.

Efter den tunga övertidsförlusten mot Finland (3–4) bänkade sig de svenska spelarna framför tv:n på hotellrummet och bjöds på en rejäl show.

– Hockey är känslor, säger Tre Kronors förbundskapten Sam Hallam till NHL.com/sv. Det är en sport som vi tränare och spelar tycker är den bästa i världen. Du måste komma ihåg historian och rivaliteten mellan länderna, både på ungdoms- och proffsnivå. USA spelar borta i Montreal och jag förstår att de vill skicka ett budskap och att Kanada vill inte ge bort något. Men känslor är vad det handlar om.

Läs också: USA till final – efter tydligt budskap i Montreal

Kanadas tränare Jon Cooper menar att den hetsiga starten var bra reklam för sporten.

– Det har kommit in så mycket sms från folk som annars inte hör av sig, säger han. Så många pratar om den här matchen. Båda lagen stod upp och ingen backade. Och det var en fantastisk hockeymatch. Världens bästa spelare försöker göra mål och kämpar mot varandra. Så du håller andan hela tiden.

– Sporten är på en bättre plats på grund av det som hände i går. Den enda besvikelsen var att vi förlorade. Stora personligheter i båda lagen. Det är därför vi älskar detta. Det var en briljant match.

Trots en kanadensisk drömstart där Connor McDavid gav hemmalaget ledningen i Montreal var det USA som avgick med segern. Dubbla fullträffar från Jake Guentzel och en från Dylan Larkin gav gästerna segern med 3–1.

USA går upp i 2-1-ledning tack vare Dylan Larkin

En seger som innebär att USA är klart för final i 4 Nations Face-Off.

Men det var den intensiva inledningen som gjort störst intryck på Tre Kronor-spelarna.

– Jag förutsåg inte tre fajter, säger Mattias Ekholm, till vardags back i Edmonton Oilers. Absolut, det har legat i luften. Jag har spelat mot de flesta killarna och visste att USA ville sätta tonen direkt. Det såg jag komma. Det var mer av en show än något annat och det fick i gång publiken rejält. Med McDavids mål var kunde du inte fått en mer spännande start som Kanada-supporter. Matchen satte sig sedan och då var det bara hockey.

– Men bra för dem att de bjöd på en show. Tre fajter ser du inte varje match. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. Men jag såg det inte komma.

Los Angeles Kings-forwarden Adrian Kempe håller med:

– Det var galet. Jag såg inte hur det startade, jag såg bara klipp på min telefon. Men tre fajter, det är galet.

USA besegrar Kanada i en tuff batalj i Bell Centre

Jesper Bratt (New Jersey Devils) imponerades av stämningen inne i Bell Centre. Forwarden hade precis hunnit in på hotellet när pucken släpptes i Montreal.

– Så klart lite överraskad över starten, jag antar att det fick i gång publiken ännu mer, om det ens var möjligt. Det lät som det var väldigt högljutt där inne och atmosfären verkade galen. Och sedan började fajterna och det blev ännu mer intensivt. Jag tyckte det var en bra match, det såg ut att vara på en extremt hög nivå.

Bratt fortsätter:

– Det var en ovanlig start. Det ser man inte särskilt ofta. Jag visste att det skulle vara elektriskt från start, men inte att det skulle bli tre fajter på nio sekunder. Jag antar att de bara gjorde allt de kunde för att elda upp publiken ännu mer.

Svenskens lagkamrat i New Jersey, Erik Haula, berättar att han satt på bussen på väg till hotellet när matchen började. Finländaren hade dessutom med sig barnen.

– Jag hade min ettåring i knät och gav min telefon till fyraåringen och frågade om han ville se matchen, säger Haula. Och så blev det tre fajter på nio sekunder. Jag frågade fyraåringen: ”Vad händer här, kompis?”. Det var grymt. Jag såg resten av matchen på hotellet. En riktigt bra match.

Sverige har förlorat båda sina inledande matcher på övertid. Trots det finns chans att gå vidare. 4 Nations Face-Off fortsätter i Boston natten mot tisdag, svensk tid (02.00, Viaplay). Då ställs Tre Kronor mot finalklara USA.

Relaterat Material