USA besegrar Kanada i en tuff batalj i Bell Centre

MONTREAL - - Kanada mot USA i Bell Centrę levde upp till de högt ställda förväntningarna. Intensiteten exploderade från första nedsläpp. Det var ett klassiskt rivalmöte med känslor. Ett rivalmöte som slutade 3-1 till USA, som därmed är klart för finalspel i 4 Nations Face-Off.

– Ett mayhem, summerade Kanadas tränare Jon Cooper.

USA:s tränare Mike Sullivan kallade matchen ”otrolig”.

– Det är en indikation på vad det här betyder för spelarna. Det är två lag där ute som vill tävla, som har mycket stolthet och respekt för sina lag och länder, säger Sullivan.

I Nordamerika var det här matchen med stort M i gruppspelet. Efter lång väntan, sedan World Cup 2016 närmare bestämt, var det här första gången på nio år som de här nationernas bästa spelare fick möta varandra i landslaget.

– Många bra spelare där ute. Det gick fort igen, mycket tacklingar, tävling, känslor. Det hade allt som man vill ha i en hockeymatch tycker jag. Det suger att det inte gick vår väg, men det är långt ifrån över, säger Kanadas Connor McDavid.

Det var dessutom första gången på 15 år som USA besegrade Kanada med de allra bästa spelarna på isen. Senast var i gruppspelet i OS 2010 i Vancouver.

– De har haft väldigt mycket framgång de senaste åren. Den här möjligheten att spela mot dem i Kanada… det går inte att spela större matcher för oss. Att slå Kanada i Kanada en lördagskväll i Montreal med den stämningen. Det är otroligt, säger USA:s Matthew Tkachuk.

Matchen inleddes med tre slagsmål på nio sekunder. Matthew Tkachuk slogs med Brandon Hagel direkt när pucken släpptes. Efter nästa tekning var det Brady Tkachuk och Sam Bennetts tur. Och efter ytterligare sex sekunder J.T. Miller och Colton Paraykos.

Det small i varje närkamp. Både spelare och publik levde sig in i varenda sekvens som utvecklade sig på isen.

– För några dagar sedan satt jag här [på presskonferensen efter premiären] och om ni hade sagt att något skulle toppa det hade jag inte trott er. Men det här toppade det. Det gjorde det för att det inte var planerat. Det var så organiskt det kan bli. Det var känslan av tio års avsaknad av internationell hockey som släpptes ut, säger Kanadas tränare Jon Cooper.

– Det var elektriskt, från första nedsläpp. Det var något riktigt häftigt att vara en del av. Stämningen ikväll var otrolig och det var en stor seger för oss, säger USA:s forward Auston Matthews.

Publiken fick ännu mer energi efter att Connor McDavid runnit igenom USA:s försvar och lyft upp 1-0 med en backhand bakom Connor Hellebuyck. Samme McDavid fick sedan två tunga tacklingar från Charlie McAvoy under första perioden, Matthew Tkachuk tacklade Drew Doughty och USA kvitterade genom Jake Guentzel. Första perioden hade alla ingredienser.

Oilers superstjärna ger Kanada ledningen mot USA

– Det är bara otroligt. Att spela på den här scenen i Kanada var väldigt coolt för oss. Det var väldigt mycket iver i laget. Vi kom ut till uppvärmningen och det är fullt [på läktaren]. Det var väldigt speciellt, säger Guentzel.

Guentzel har spelat många stora matcher och gjorde även 3-1 till USA i tom kasse i den tredje perioden. Dylan Larkin gjorde amerikanernas andra mål.

– Jag har spelat Stanley Cup-final, men det var en annan nivå att ha hela publiken emot en. Det var rätt så roligt, säger Guentzel.

USA gör 3-1 i tom bur och stänger matchen

4 Nations Face-Off lämnade Montreal med en smäll – nu fortsätter turneringen i Boston där det kan bli ett returmöte mellan Kanada och USA i en final på torsdag.

– Vi kommer njuta idag, det är roligt att vi är garanterade en match på torsdag. Men vi har en viktig match på måndag också. Jag antar att man kan bli nöjd, men med den här gruppen tror jag inte det kommer bli så. Vi vet vad som står på spel och vad vårt mål har varit från start. Vi kommer inte sluta förrän vi klarar det, säger Matthew Tkachuk.

– Jag förväntar mig samma (om det blir USA i final). Det är den största rivaliteten inom hockeyn. De tog oss ikväll, men vi kommer inte titta framåt på den matchen, men det är klart att vi vill möta dem igen, säger Kanadas Sam Bennett.

USA avslutar gruppspelet med match mot Sverige på måndag (02.00). Kanada spelar tidigare samma dag (19.00) mot Finland. Finalklara USA toppar tabellen på sex poäng, Kanada, Finland och Sverige har två poäng vardera.

– Det betyder mycket, men vi har inte uppnått något ännu. Det är två matcher in och två viktiga segrar, men vi har mycket jobb kvar att göra och en stor match mot Sverige på måndag. Vi måste ladda om, säger Matthews.

Relaterat Material