MONTREAL -- Sex insläppta mål och en räddningsprocent på 81,3 för Juuse Saros i 4 Nations Face-Off-premiären mot USA. Då agerar Finlands förbundskapten Antti Pennanen och byter målvakt inför mötet med Sverige.
Ut med Saros, in med Kevin Lankinen – till vardags med Vancouver Canucks.
– Vi har tre bra målvakter, vi är lyckligt lottade på så sätt, sade Pennanen. ’Juice’ (Saros) var riktigt bra i 40 minuter igår, men matchen slutade 6-1 så något måste vi göra. Kevin har varit bra den senaste tiden. Det var min tankeprocess.
Lankinen, 29, har spelat 34 matcher för Canucks den här säsongen, noterat ett facit på 19-8-7, skrapat ihop en räddningsprocent på 90,5 och ett snitt på 2,53 insläppta mål per match med fyra hållna nollor.
– Jag försöker att inte tänka så mycket, bara vara här och nu istället, sade Lankinen till NHL.com/sv. Jag njuter av atmosfären här, jag njuter av att vara runt grabbarna och jag försöker göra mitt bästa på isen för att vara redo för det som komma skall.
– Det är tränarstaben som fattar besluten. Men från mitt håll har jag försökt göra mitt bästa på isen, såväl den här säsongen som genom min karriär, just för att vara redo för ett ögonblick som detta. Oavsett om det är jag, ”Juice” eller UPL (Ukka-Pekka Luukkonen) som får möjlighet från start så kommer vi göra allt vi kan för att hjälpa laget.
Särskilt nervös verkar han heller inte vara.