Risto Pakarinen, som skriver regelbundet på NHL.com/sv, är en finsk hockeyskribent bosatt i Sverige sedan 25 år tillbaka. Han har sett både Finlands och Sveriges höga och låga stunder under de senaste kvartsseklet.
Risto har också skrivit flera hockeyböcker varav senast den förste europeiske NHL-tränaren Alpo Suhonens biografi. ALPO kom ut hösten 2024.
Här ger han sin syn på rivaliteten inför 4 Nations Face-Off.
Montreal Canadiens legendariska målvakt, ministern och författaren Ken Dryden skrev i sin mest kända bok ”The Game” att ”den gyllene tiden i idrotten, eller i allt, är alltid tiden då man själv var ett barn”.
Jag var redan förbi tonåren när Finland för första gången började utmana de stora i internationella turneringar. I min gyllene tid var de finska Lejonen närmare att åka ut ur den högsta divisionen än att vinna en medalj. Att de skulle vinna hela grejen var otänkbart.
Med andra ord var det inte alltid lätt att hitta inhemska hjältar i det som är finska ishockeyns gyllene tid för mig. Inget illa ment, jag har fortfarande inte sett en smartare center än Matti Hagman eller en listigare ytterforward än Hannu Kapanen, men för mig var de först och främst Helsingfors IFK-stjärnor, även om Kapanen gjorde ett mål som dömdes bort i Innsbruck 1976. Målet som hade gett Finland deras första OS-medalj någonsin.
Men när Finland placerade mellan femte och sjunde plats i VM och på sjätte plats i Canada Cup – om de ens fick vara med i sexnationers-turnering – så var jag tvungen att leta efter VM-hjältar på annat håll.
Visst fanns det Sovjetunionen och den snabbe och skicklige Valeri Charlamov vars matcher pappa och jag såg på den estniska teven som nådde till Helsingfors. Kommentatorn hittade vi på finsk radio, och ibland var de synkade.
Men sedan fanns det ju Sverige, monarkin i väst som en gång i tiden regerade över hela det land vi nu känner som Finland. Sverige, där folk pratade ett språk som fortfarande är ett officiellt språk i Finland, till finska tonåringars förtret, som måste läsa det i skolan.
Sverige var också den första utlandsdestinationen för de flesta finländare, och det var i Sverige som finska artister som Hurriganes först försökte få ett internationellt genombrott. Sverige hade Volvo och Saab och 200 000 finländare som flyttade dit under 1960-talet, ofta för att bygga de där bilarna.
Sverige hade Ingrid Bergman, Ingmar Bergman, Ikea, Absolut, Europe, Roxette, Britt Ekland och Ivan Drago (Dolph Lundgren).
Och Tre Kronor som lyckades med det som mina finska lejon inte lyckades med: de vann VM-medaljer.
Föga överraskande då att när jag satte mig vid skrivbordet efter skolan i Helsingfors för att skriva ner mina låtsasreferat från VM-matcher så hade Finland redan spelat sig ut ur bilden. Inte ens i min fantasi kunde jag gå så långt. Men det som Hagman, Kapanen eller Petri Skriko inte kunde göra, kunde Mats Näslund, Håkan Loob och Bengt-Åke Gustafsson.