Kaapo Kakko

Finland inkasserade en blytung seger under lördagskvällen, svensk tid, då man slog Tre Kronor med 4-3 efter övertid i den andra omgången av 4 Nations Face-Off.

Tränaren Antti Pennanen valde att kasta om i kedjorna under matchens gång, något som gav effekt för de finska lejonen. Redan innan nedsläpp stod det klart att Kaapo Kakko (Seattle Kraken) skulle göra sin debut i turneringen efter att ha suttit vid sidan av i premiärförlusten mot USA (1-6).

Den 24-årige ytterforwarden flyttades upp till förstakedjan under matchens gång där han fick kampera ihop med Aleksander Barkov och Mikko Rantanen.

– I en turnering som denna så kommer det vara en riktigt bra spelare som kommer in oavsett vem det är, säger Erik Haula till NHL.com/sv. De kommer göra skillnad för alla är olika och vi är glada för (Kakkos) skull att han blev belönad ikväll.

– Kakko hade en väldigt bra start i matchen, så det var en av anledningarna till att vi valde att flytta upp honom till förstakedjan, säger Pennanen till NHL.com/sv. Han bidrog med pigga ben och stångades framför mål.

Aleksander Barkov håller sig framme och kvitterar till 3-3

Kakko har fått något av en pånyttfödelse under säsongen efter att ha trejdats från New York Rangers till Seattle Kraken den 18 december. På 24 matcher för Kraken har det blivit 17 poäng (5+12) och en betydligt större roll än den han var vid i Rangers, laget som valde honom som spelare nummer två i draften 2019.

– Han är väldigt skicklig och väldigt snabb, säger Barkov till NHL.com/sv om Kakko. Han ser isen på ett bra sätt och har förmågan att skydda pucken. Han har alltid varit bra i landslaget och han gjorde det väldigt bra ikväll. Han skapade många chanser.

– Han är väldigt bra med pucken och har en stor kropp, säger Rantanen till NHL.com/sv om Kakko. Han har spelat riktigt bra ända sedan flytten till Seattle och du kan se att han har gott om självförtroende i sättet han håller i pucken. Sedan är det uppenbart att han kan skapa lägen. En riktigt bra spelare.

Rantanen spelade även han med lite mer självförtroende mot Tre Kronor efter att ha lämnat isen poänglös i premiären mot USA. Den nyblivne Carolinaforwarden fick göra sitt första mål i turneringen och loggade 18:25 i istid.

– Det var en besvikelse i första matchen, så jag försökte vara lite mer fysisk och be om pucken lite mer, säger Rantanen. Jag tycker att jag lyckades med det, och det var många spelare som gjorde samma sak och jag tycker att vi hade tillräckligt med chanser för att avgöra matchen under ordinarie tid, men det blev ett viktigt mål i sudden istället.

Det var en svängig tillställning mellan Finland och Sverige där ledningen bytte håll ett par gånger. Mika Zibanejad gav Tre Kronor ledningen efter 08:35 in i den första perioden innan mål från Anton Lundell och Rantanen såg Finland ta över taktpinnen.

Nylander jobbar fram pucken till Zibanejad som nätar

Tre Kronor studsade sedan tillbaka i den andra och återtog ledningen efter mål från Rasmus Dahlin och Erik Karlsson. Det var sedan ytterst nära att Kakko skulle noteras för ett mål i sin turneringsdebut, men efter en tilltrasslad situation fastslogs det att Barkov var sist på pucken och Kakko noterades för en assist. Efter en mållös tredje period stod Granlund sedan för avgörandet i sudden och Finland inkasserade sina första två poäng i turneringen.

– Det betyder mycket att vinna denna matchen, dels då vi inte var nöjda med insatsen mot USA och dels med tanke på vår stora rivalitet med Sverige, säger Barkov. Vi ville verkligen vinna, och jag är säker på att de också ville det. Vi lyckades hitta ett sätt att vinna och är väldigt glada över det.

– Jag tycker att intensiteten var bättre i kvällens match, säger Rantanen. Vi kanske var lite tillbakadragna i första matchen och kom inte ur våra skal riktigt. Idag kändes det mycket bättre … Det kändes mer som en slutspelmatch med fysiskt spel och en del tugg mellan spelarna.

Finland har nu sitt öde i sina egna händer när 4 Nations Face-Off byter spelort från Montreal till Boston. Slår man Kanada på måndagskvällen så går man vidare.

Relaterat Material