4 nations sweden jonas brodin

Minnesota Wilds back Jonas Brodin kommer att blogga under hela 4 Nations Face-Off den 12-20 februari. I sitt första bidrag berättar Wilds försvarare om vad han upplevt hittills i turneringen med de bästa av de bästa, om att spela i ett backpar med Victor Hedman från Tampa Bay Lightning och om hur han förbereder sig inför Sveriges premiär mot Kanada i Bell Centre, Montreal.

Det är fantastiskt att vara här. Bara att komma hit och träffa killarna och prata svenska och umgås med dem, det är häftigt. Det är en fin upplevelse. Det kommer att bli riktigt roliga dagar här och vi ser verkligen fram emot morgondagen.

Det är härligt att vara på isen och se sig omkring och upptäcka att det finns så bra spelare runtomkring en; det är fantastiskt att se hur skickliga alla är. Jag spelar ju inte med dem hela året så jag ser deras skicklighet nu, när jag tränar med dem. Vi har en hel del bra spelare i det här svenska laget.

När det gäller mina egna rutiner i den här turneringen, så är det samma saker som jag alltid gör. Jag tror inte att något har förändrats. Storleken på rinken är densamma. Det är ju inte så att vi spelar VM i Europa nu, så jag tror att alla bara kommer att göra samma saker som de alltid gör.

Vi hade lagmiddag i går kväll. Jag vet inte hur det blir med middagen ikväll, men det känns som om vi alla bara ska gå tillbaka till hotellet, ta det lugnt ikväll och göra oss redo att köra för fullt imorgon.

För egen del spelar jag i ett backpar med Victor Hedman och jag kommer att spela på en sida som är avig för mig. Men det är inga problem, jag är van vid det och behöver inte anpassa mig särskilt. Jag spelade på höger sida bredvid Ryan Suter i tre, fyra år i Minnesota. Att spela så skiljer sig lite från att spela på vänster sida, det finns en del positiva och en del negativa saker, men jag har inga problem med det.

När vi går ut till matchen mot Kanada vet vi att det är ett riktigt bra lag och jag är säker på att det kommer att bli en tuff match. Men våra backar är riktigt bra och väldigt rörliga; de kan åka skridskor och kan försvara sig mot de killarna vi ställs emot. Så ja, det kommer att bli en rolig kväll här imorgon.

Jag är verkligen taggad över att vara här. Det är med de bästa av de bästa: jag har aldrig i hela mitt liv spelat i ett så’nt här lag tidigare, så det här är en ny upplevelse för mig. Jag älskar utmaningen. Det är vad jag älskar i Minnesota också, att spela mot motståndarnas toppspelare. Jag vill göra dem frustrerade och se till att de inte får så mycket utrymme.

Relaterat Material