sv lucas raymond 4n

MONTREAL, Bell Centre -- Tre Kronors två främsta poängplockare i en och samma kedja tillsammans med lagets kanske bästa tvåvägscenter. Men frågar du Lucas Raymond eller Jesper Bratt är det inte tal om någon förstakedja när de kliver ut på isen tillsammans med Joel Eriksson Ek i 4 Nations Face-Off.

– Det vet jag inte om jag skulle säga, skrattar Raymond när NHL.com/sv ställer frågan. Det känns bra. Joel och jag spelade med varandra en del i senaste VM. Bratt har jag spelat mot en hel del. Två väldigt skickliga och smarta spelare.

– Vi skulle egentligen kunna ha fyra förstakedjor i en sådan här turnering, sade Bratt. Det gäller väl å andra sidan alla lag. Jag tror inte att vi som svenskar i laget ser det så, vi vill alla prestera själva och vara lagets bästa kedja för att göra laget så bra som det bara går. Vi vet alla vad vårt jobb är och vad vi kan göra.

För Lucas Raymond har NHL-säsongen 2024-25 varit en berättelse uppdelad i två tydliga kapitel; ett före och ett efter Detroits tränarbyte från Derek Lalonde till Todd McLellan. Sedan McLellan kom in den 26 december har Raymond noterat 26 poäng (8+18); mest bland alla svenska spelare över perioden i fråga.

Själv menar Raymond på att han försökt hålla kursen stadig och inte svepas med i vare sig toppar eller dalar.

– Det är ju inte så mycket som ändrats utan jag försöker spela mitt spel, göra rätt saker och lita på att det lönar sig. Det är det ’mindset’ jag försökt ha hela säsongen.

DET-LAK: Raymond bakom Wings seger med fyra poäng

Mindset eller inte, det är ett odiskutabelt faktum att Raymonds uppåtpekande formkurva tagit honom från mitten av det svenska startfältet, till att vara den näst främsta blågula poängplockaren den här säsongen med sina 59 poäng (21+38) på 55 matcher.

Enda spelaren framför honom? Jesper Bratt.

– Raymond är en absolut toppspelare när det gäller att transportera pucken genom mittzon, komma in med fart och skapa en attackmöjlighet på egentligen egen hand, sade Bratt när NHL.com/sv frågar honom om den nye kedjekamraten.

– Han skapar tid och yta (för sina kedjekamrater) och använder sitt skott till sin fördel.

MTL-NJD: Bratt och Tatar samarbetar för 1-0

Raymonds utmaning i 4 Nations Face-Off?

Att våga fortsätta ta plats, våga vara en drivande kraft offensivt och våga lägga tyngd och ansvar på sina egna axlar trots att spelare som William Nylander, Elias Pettersson, Filip Forsberg och Mika Zibanejad kommer stå i första ledet för Tre Kronor.

– Självklart vill man ta kommandot även här, understryker Raymond. Det är kul att vara här. Det är roligt när man tittar på alla kedjor i alla lag, det är i princip flera förstakedjor i varje lag. Det är extremt roligt, inte bara för oss utan för fansen som ska kolla, både här och där hemma.

Och visst finns det alla möjligheter att Raymond, med Eriksson Ek och Bratt jämte sig, kan bli tungan på vågen för Sverige – speciellt om motståndarlagen väljer att matcha sitt tredje backpar mot kedjan.

– Jag och Bratt spelar ju egentligen över hela isen och Joel kan göra det mesta, sade Raymond. (Eriksson Ek) är bra på att teka, han är bra defensivt och han är bra offensivt. Jag tror att det blir en hyfsad jämn fördelning där fokus blir på att skapa offensivt utan att ge bort något gratis defensivt.

Frågan är om inte såväl Raymond som Bratt är lite väl ödmjuka när de talar om vad de tillsammans kan tillföra till Tre Kronor?

– Jag försöker väl egentligen bara komplettera den kedjan med det jag kan. Komma med extrem speed, utnyttja min skridskoåkning och försöka skapa tid för Joel och Lucas.

– Jätterolig kedja, jag är oerhört exalterad.

Han är inte ensam.

Spelare, tränare, fans hemma i soffan och publik i arenan får sin första smak av den hockey 4 Nations Face-Off kan erbjuda när pucken släpps för mötet mellan Sverige och Kanada i Bell Centre, natten mot torsdagen svensk tid (02.00, Viaplay).

Relaterat Material