MONTREAL, Bell Centre -- Tre Kronors två främsta poängplockare i en och samma kedja tillsammans med lagets kanske bästa tvåvägscenter. Men frågar du Lucas Raymond eller Jesper Bratt är det inte tal om någon förstakedja när de kliver ut på isen tillsammans med Joel Eriksson Ek i 4 Nations Face-Off.
– Det vet jag inte om jag skulle säga, skrattar Raymond när NHL.com/sv ställer frågan. Det känns bra. Joel och jag spelade med varandra en del i senaste VM. Bratt har jag spelat mot en hel del. Två väldigt skickliga och smarta spelare.
– Vi skulle egentligen kunna ha fyra förstakedjor i en sådan här turnering, sade Bratt. Det gäller väl å andra sidan alla lag. Jag tror inte att vi som svenskar i laget ser det så, vi vill alla prestera själva och vara lagets bästa kedja för att göra laget så bra som det bara går. Vi vet alla vad vårt jobb är och vad vi kan göra.
För Lucas Raymond har NHL-säsongen 2024-25 varit en berättelse uppdelad i två tydliga kapitel; ett före och ett efter Detroits tränarbyte från Derek Lalonde till Todd McLellan. Sedan McLellan kom in den 26 december har Raymond noterat 26 poäng (8+18); mest bland alla svenska spelare över perioden i fråga.
Själv menar Raymond på att han försökt hålla kursen stadig och inte svepas med i vare sig toppar eller dalar.
– Det är ju inte så mycket som ändrats utan jag försöker spela mitt spel, göra rätt saker och lita på att det lönar sig. Det är det ’mindset’ jag försökt ha hela säsongen.