NHL 4 Nations Face-Off - Canada v Sweden

Filip Gustavsson otroliga räddning i slutet av mötet mellan Sverige och Kanada väckte reaktion under torsdagen.

– Han är en väldigt atletisk målvakt. Han slutar inte jobba mot pucken. Han är väldigt smart när han läser spelet och det ser vi mycket av, säger USA:s forward Matt Boldy som tillvardags är klubbkamrat med Gustavsson i Minnesota Wild.

Gustavsson gjorde sin ’superräddning’ på ett skottförsök från Devon Toews vid ställningen 3-3 med nio minuter kvar att spela. Toews sköt från slottet och Gustavsson tvingades sträcka ut och rädda med stöten.

Gustavsson håller oavgjort med superräddning

– Vi är vana vid det, men det var absolut en viktig räddning i ett viktigt skede, säger Boldy.

USA:s målvakt Jake Oettinger (Dallas Stars) och backen Brock Faber imponerades också över räddningen. Sverige möter USA i den sista gruppspelsmatchen i turneringen på måndag.

– Jag såg höjdpunkten, jag såg inte den live. Den var snygg. Han är en väldigt bra målvakt, det var roligt att se, säger Oettinger.

– Otrolig. Det är alltid roligt. När de inte spelar mot oss så håller man på honom. Det är coolt att se honom kliva fram i en stor match för sitt land. Det var viktigt. Det var en otrolig räddning och det gav dem nog en poäng i matchen, säger Faber.

Joel Eriksson Ek gjorde Sveriges tredje mål i matchen, även han spelar med Gustavsson i Minnesota till vardags.

– Jag vet inte om jag visste att han var så smidig, även om jag spelar med honom. Det var otroligt, en viktig räddning i ett viktigt läge i matchen. Det var en spektakulär räddning, säger Eriksson Ek.

Sveriges nästa match i turneringen spelas mot Finland under lördagen (19.00, Viaplay). Sveriges förbundskapten Sam Hallam hade inget svar under torsdagen om det blir Gustavsson som får fortsatt förtroende i mål då, eller om det blir Linus Ullmark eller Samuel Ersson.

Relaterat Material