Crosby Stone 21225

Sidney Crosby visade att gammal är äldst när Kanada besegrade Tre Kronor med 4-3 i förlängning i premiären av 4 Nations Face-Off.

Den kanadensiska lagkaptenen spelade fram Mitch Marner vid det avgörande målet och blev utsedd till matchens första stjärna efter att ha stått för totalt tre assist i matchen. Crosby har nu vunnit sina 26 senaste matcher i den kanadensiska landslagströjan.

Marner sätter pucken bakom Gustavsson i sudden

Det fanns vissa orosmoln kring Crosby inför turneringen. Den 37-årige veteranen missade Pittsburgh Penguins två senaste matcher på grund av skada. Crosby såg ut att vara i minst sagt dugligt skick under premiären där han bildade en toppkedja tillsammans med Nathan MacKinnon och Mark Stone.

– Det har varit en hektisk vecka, sa Crosby till NHL.com/sv efter måndagens träning. Jag har genomgått behandlingar och försökt prata med alla. Men jag är glad över att vara här och ser fram emot att sätta igång.

Och satte igång, det gjorde Crosby med råge. Forwarden från Cole Harbour, Nova Scotia fick ett rungande mottagande av publiken i Bell Centre inför nedsläpp, och flera gånger under matchens gång skanderades hans namn.

– Jag var ett Montreal Canadiens-fan under min uppväxt, så att få ett sådant välkomnande här, det är speciellt och något som jag alltid kommer att minnas, säger Crosby till NHL.com/sv.

– En riktigt imponerande insats av honom, säger Connor McDavid till NHL.com/sv om sin lagkapten. Det började direkt där med en grym framspelning i powerplay. Han var grym hela kvällen och det var otroligt kul att få se det.

– Han är otrolig. Han är tidlös. Ge honom beröm för hans arbetsmoral och hur mycket jobb han lägger ner och hur han tar hand om sig själv. Ge honom beröm för hur smart han är där ute och hur han kliver fram gång på gång. Han gjorde det igen ikväll.

Crosby satte omgående sin prägel på matchen då han inledde sin kväll med att spela fram MacKinnon som satte 1-0 i powerplay efter endast 56 sekunder in i den första perioden.

Kanada slår till i powerplay efter 56 sekunder

Han spelade sedan fram Stone vid 3-1-målet efter 17:28 in i den andra perioden innan han serverade Marner vid avgörandet i spel 3-mot-3 efter 06:06 in i övertidsperioden.

– Detta är första gången jag har haft chansen att spela i samma lag som honom och det är speciellt, säger Stone till TNT om Crosby. Det är imponerande hur han för sig och hur han kan lugna ner bänken.

– Vi gick in i tredje perioden med en 3-1-ledning men gav sedan bort den. Han lugnade ner oss. Han har den där speciella närvaron och spelar fortfarande på en galet hög nivå trots hans ålder. Han har gjort det under drygt 20 år nu och jag tror han kommer fortsätta under flera år till.

Crosby har varit ansiktet utåt för kanadensisk hockey i nästan 20 år och har en lång meritlista med OS-guld, VM-guld, World Cup och flera Stanley Cup segrar i bagaget. Hans inverkan på laget var påtaglig under premiären mot Tre Kronor, och det råder ingen tvekan om att det är en spelare som de andra i laget ser upp till.

– Han är någon som har vunnit allt i denna sport och han fortsätter att spela på en otroligt hög nivå trots hans ålder, säger McDavid om Crosby. Han visar inga tecken på att sakta ner. Det känns som att han kan fortsätta ett bra tag till och det är bara riktigt roligt att se. Jag har sett honom på håll såklart, men att få se honom jobba på nära håll under denna veckan, det har varit ett privilegium för alla i laget.

– Han är “Captain Canada” och han kallas det av en anledning, säger Marner till NHL.com/sv. Han är en speciell spelare och vi är lyckligt lottade som har honom i laget … Jag växte upp med nummer 87 på ryggen och hejade alltid på honom, så detta är något som jag aldrig kommer att glömma.

– Det lät som att taket var på väg att lyfta när han presenterades inför nedsläpp. Han har varit en Pittsburgh Penguins-spelare hela sin karriär, men det visar vilken typ av respekt och vördnad det finns i detta landet för honom, säger Kanadas tränare Jon Cooper om Crosby till NHL.com/sv. Han säger exakt rätt saker vid rätt tillfällen. Han stod för framspelningen i inledningen av matchen, och när vi behöver ett lyft i sudden så är det han som gör det.

Kanada tar sig an USA natten till söndag i Bell Centre i lagets andra match i turneringen. Matchen visas på Viaplay.

Relaterat Material