Det fanns vissa orosmoln kring Crosby inför turneringen. Den 37-årige veteranen missade Pittsburgh Penguins två senaste matcher på grund av skada. Crosby såg ut att vara i minst sagt dugligt skick under premiären där han bildade en toppkedja tillsammans med Nathan MacKinnon och Mark Stone.
– Det har varit en hektisk vecka, sa Crosby till NHL.com/sv efter måndagens träning. Jag har genomgått behandlingar och försökt prata med alla. Men jag är glad över att vara här och ser fram emot att sätta igång.
Och satte igång, det gjorde Crosby med råge. Forwarden från Cole Harbour, Nova Scotia fick ett rungande mottagande av publiken i Bell Centre inför nedsläpp, och flera gånger under matchens gång skanderades hans namn.
– Jag var ett Montreal Canadiens-fan under min uppväxt, så att få ett sådant välkomnande här, det är speciellt och något som jag alltid kommer att minnas, säger Crosby till NHL.com/sv.
– En riktigt imponerande insats av honom, säger Connor McDavid till NHL.com/sv om sin lagkapten. Det började direkt där med en grym framspelning i powerplay. Han var grym hela kvällen och det var otroligt kul att få se det.
– Han är otrolig. Han är tidlös. Ge honom beröm för hans arbetsmoral och hur mycket jobb han lägger ner och hur han tar hand om sig själv. Ge honom beröm för hur smart han är där ute och hur han kliver fram gång på gång. Han gjorde det igen ikväll.
Crosby satte omgående sin prägel på matchen då han inledde sin kväll med att spela fram MacKinnon som satte 1-0 i powerplay efter endast 56 sekunder in i den första perioden.