Raymond 4NFO 2/12

MONTREAL -- Poängbäste svensk i NHL från jul och framåt och yngst på isen i 4 Nations Face-Off-premiären mellan Kanada och Sverige i Bell Centre, Montreal. Lucas Raymond såg till att presentera sig direkt i turneringens första match; en 3-4-förlust på övertid mot värdnationen Kanada.

Raymond stod för två assist, bokfördes för plus-två i plus/minus-statistiken och noterades för fjärde mest istid av Tre Kronors forwards: 17:52. En lysande start på turneringen för en spelare som den här säsongen sett ut att ha hittat ytterligare en växel i sitt spel.

Vad annars kan man säga om en första ”halva” av NHL-säsongen där 22-åringen från Göteborg varit näst bästa blågula poängplockare med sina 59 poäng (21+38) på 55 matcher?

I 4 Nations-premiären mot Kanada räckte det dock inte riktigt hela vägen fram för Raymond och Tre Kronor.

– Matchen var något alldeles extra, atmosfären runt omkring var otrolig, sade Raymond till NHL.com/sv efter matchen. Vi kom ut lite platt i första perioden men tog oss upp i nivå för andra och tredje perioden.

Eriksson Ek svarar efter läckert samspel med Raymond, Bratt

Kanada kom mycket riktigt ut stenhårt framför hemmafansen och gick upp i en 2-0-ledning i första perioden. Men Sverige hämtade andan i första periodpausen och kämpade sig sakta men säkert tillbaka in i matchen.

Och 22-årige Raymond var – precis som han varit gång efter annan den här säsongen för sitt Detroit Red Wings – en av spelarna som drev på comebacken genom att utnyttja sin fart och puckskicklighet till att riva upp hål i det kanadensiska försvaret.

Något som imponerade på förbundskapten Sam Hallam.

– Jag har tränat Lucas Raymond i tre turneringar nu, sade Hallam. Han var riktigt bra i den första, han höjde sig ytterligare i den andra och nu ser han ännu bättre ut än tidigare. Han fortsätter ta steg mot att bli en elitspelare i (NHL). Han tillför mycket i offensiven men han jobbar också stenhårt i alla zoner. Jag hade honom ute i defensiva situationer mot den här upplagan av Kanada och han gjorde mig inte besviken någon gång.

– (Sättet vi hämtade upp underläget) säger rätt mycket, sade Raymond. Det är ett riktigt bra lag vi möter och de kom ut stenhårt från första stund. Men vi lyckades få ordning på vårt spel och kom igång. Det var högt tempo, det var många skickliga spelare på isen. Men det är så det ska vara; det ska vara högt tempo, det var roligt att spela och jag ser redan fram emot nästa match.

Efter att Mark Stone återställt Kanadas tvåmålsledning genom att raka in 3-1 i slutet av den andra perioden, var det återigen Raymond som var involverad i att få Tre Kronor tillbaka på banan. Sverige kom ut med raketbränsle i skridskorna i tredje perioden och både reducerade till 3-2 (Adrian Kempe) samt kvitterade till 3-3.

3-3-målet var en av matchens stora delikatesser; ett samarbete signerat Raymond och kedjekamraterna Jesper Bratt och Joel Eriksson Ek.

– Det var ett läckert mål. Jag fick fram pucken till ’Bratter’ (Bratt) och han gjorde det bra som fick fram pucken till ’Ekky’ (Eriksson Ek). Det var snyggt.

Kanada stod förstås för sin beskärda del av läckra mål och kreativa spelsekvenser – Sidney Crosbys snurrpassning till Kanadas tidiga ledningsmål lär vevas om och om igen när turneringen summeras – men Tre Kronor vägrade vika ner sig.

Kanada slår till i powerplay efter 56 sekunder

Och Raymond var efter matchen tydlig med att man inte bara nöjer sig med att mäta krafterna med hemmanationen

– Vi vet om att vi är bra – och inte bara på pappret utan även ute på isen. Nu ska vi granska video från den här matchen och försöka bli ännu bättre framför.

Mika Zibanejad var inne på samma spår – och passade på att lyfta Raymonds insats i matchen:

– Inte för att ta något ifrån (Kanada) och den skicklighet de har i sitt lag, men vi har mycket talang och skicklighet i det här laget också. Laget har imponerat på mig hela veckan och det var fint att se hur (Raymond) klev fram och presterade idag.

Nu väntar två dagars vila för Raymond och Tre Kronor innan man på nytt får chansen att jaga en fullpoängare i 4 Nations Face-Off. Då mot största rivalerna Finland. Även den matchen spelas i Bell Centre i Montreal och har pucksläpp 19.00 nu på lördag (Viaplay).

Relaterat Material