Screenshot_15-2-2025_17058_www.instagram.com

Det är dags för Sveriges match mot Finland i 4 Nations Face-Off. Då gör ländernas ambassadörer för Kanada upp i en vadslagning.

Förloraren får ha på sig och fotas i motståndarens färger.

Signe Burgstaller är Sveriges ambassadör till Kanada och Hanna-Leena Korteniemi Finlands motsvarighet. I en lättsam video publicerad på NHL:s sociala medier gör de upp ett vad om vem som tar hem lördagens rivalmatch på isen.

Förloraren i lördagens match kommer få ha på sig det andra lagets matchtröja under en fotografering.

– Förhoppningsvis vinner vi. Så jag fortfarande kan ha på mig min ”Lejon”-tröja och inte behöver ha gult på mig utan att Signe få ha på vårt lands tröja, säger Korteniemi till NHL.com/sv.

Sverige förlorade sin premiär av 4 Nations Face-Off med 3-4 mot Kanada och Finland med 1-6 mot USA. Lördagens rivalmöte gäller alltså en hel del, och nu inte bara på isen.

– Vi är rivaler, men vi är också goda vänner. Vi ambassadörer har väldigt tät kontakt med varandra, speciellt med Sverige i det här nordiska samhället. De har bra hockeyspelare, även om vi har lite bättre, säger Korteniemi.

I slutändan blev det seger med 4-3 på övertid för Finland. Och en överenskommelse är som bekant en överenskommelse. Hur det slutade? Det kan ni ta del av nedan.

Relaterat Material