Leo Carlsson 4N Blog

Under 4 Nations Face-Off, som spelas i Montreal och Boston mellan den 12 och 20 februari, kommer Anaheim Ducks forward Leo Carlsson att blogga för NHL.com/sv. Han kommer dela med sig av inblick i det svenska laget, från omklädningsrummet och vad som händer runt om under turneringen. Och givetvis också från isen. Här är fjärde delen.

Mufasa och snöstorm!

Det är grymt att ha Daniel Alfredsson i ledarstaben här under 4 Nations Face-Off. Efter dagens träning körde jag lite extra med honom, och han kommer verkligen med bra tips. Inga stora grejer kanske, men väldigt nyttiga. Efter träningen i Bell Centre idag körde vi extra. Det ger mig mycket och många av hans tips är det inte alla coacher som har eftersom alla inte har så mycket erfarenhet som honom. Det var inga jättestora förändringar eller grejer vi nötte på. Typ hur man kan hålla klubban i vissa lägen, att man inte behöver hålla så hårt där uppe till exempel och så. Men har man hållit en klubba på samma sätt i 15 år är det inte alltid så lätt att ändra. Men det var roligt att jobba på det.

Assistant coach Daniel Alfredsson of Team Sweden handles the bench against Team Canada in the NHL 4 Nations Face-Off at Bell Centre on February 12, 2025 in Montreal, Quebec, Canada. (Photo by Minas Panagiotakis/Getty Images)

Idag tränade vi igen för första gången sedan matchen i onsdags. Det drog in en snöstorm över Montreal igår (läs torsdag) så vår buss ut till träningsrinken blev inställd. Men idag var vi på isen igen, en bra träning med några sköna övningar och lite spelmoment. Jag fick spela back idag tillsammans med Rasmus Andersson – det är inte helt enkelt när man är van att spela forward. Men nyttigt, man lär sig mycket. Det svåraste är gap-kontrollen, alltså att hålla precis lagom avstånd till forwards för att kunna stoppa dem. Ibland hamnar man i baklängesåkning som forward och då är det bra att kunna. Sen lugnet tränar man när man är back, att ta upp den från hörnet var också en sak jag kunde jobba på.

Snöstormen stängde ner rätt mycket här i Montreal och det var svårt att röra sig utomhus eller ta en taxi till ställen på grund av all snö som kom. Men jag och tjejen lyckades ta oss till en biograf och kollade på filmen Mufasa. Det är ju fortsättningen, eller vad man ska säga, på Lejonkungen. Jag gillar den typen av filmer, och kanske berodde det på snön, men vi var helt ensamma i salongen. Givetvis blev det popcorn till filmen som var väldigt bra. Ett möte med laget och ett rejält pass i gymmet stod också på schemat under gårdagen.

Jag bor ju i Kalifornien annars, så att se den här mängden snö som kom i Montreal igår hör inte till vanligheten. Det var längesedan jag såg så mycket snö. Men det kändes som att man var i Sälen, jag har varit där förr och det var lite den känslan när man gick ut. Det var kul att få lite sånt väder också för omväxlingens skull.

Idag är det ju alla hjärtans dag, och det ska jag och tjejen såklart fira. Hon har valt ut en restaurang till ikväll som vi ska gå och äta på. Men det är inte jag som skött det. Det blir säkert en riktigt härlig kväll.

Sen börjar uppladdningen för mötet med Finland. Det är tidig match imorgon och en viktig sådan. Hoppas ni kollar och följer oss.
Vi hörs igen snart!

A general view of the locker room stalls of Leo Carlsson #91, Rickard Rakell #67, Mika Zibanejad #96 and William Nylander #88 of Team Sweden before the 4 Nations Face-Off game between Canada and Sweden at Bell Centre on February 12, 2025 in Montreal, Quebec. (Photo by Andre Ringuette/4NFO/World Cup of Hockey via Getty Images)

Relaterat Material