USA-CAN feature 2.17.25

Det är upplagt för nya fyrverkerier i 4 Nations Face-Off. Finalmötet i turneringen blir USA mot Kanada.

Kanada säkrade en plats i finalen genom att slå Finland med 5-3 i TD Garden i Boston under måndagskvällen, svensk tid, vilket gjorde att det inte spelade någon roll att USA föll mot Tre Kronor med 1-2 i den sena drabbningen.

USA kom till spel utan Matthew Tkachuk, Auston Matthews och Charlie McAvoy mot Sverige, men det kommer nog krävas mycket för att trion inte ska komma till spel i finalen mot ärkerivalen Kanada.

Tkachuk sa till TNT under matchen mellan USA och Sverige att han tror att stämningen kommer att bli ännu bättre i Boston under finalen än vad den var i Montreal när lagen mötte varandra.

– Jag måste ge beröm till fansen där uppe (i Montreal), sa Tkachuk. Det var otroligt att spela där. Men jag förväntar mig den bästa miljön jag någonsin spelat i på torsdagskvällen. Jag är otroligt taggad.

Brady Tkachuk lämnade matchen mot Tre Kronor efter den första perioden på grund av skada, men enligt tidiga rapporter var det mer en säkerhetsåtgärd för att se till att ge honom bästa möjliga chans att spela finalen på torsdag.

USA vann det första mötet mot Kanada med 3-1 natten till söndag svensk tid i Bell Centre och hoppas nu kunna ta hem titeln på hemmais.

– Jag tycker det är grymt för hockey att dessa två lagen får möjligheten att mötas igen, säger USA:s tränare Mike Sullivan till NHL.com/sv. Båda lagen har stjärnglans genom hela laguppställningarna och det var en väldigt hög nivå på spelet i den första matchen och jag förväntar mig att nästa möte kommer vara lika konkurrenskraftigt, om inte än mer … Det står mycket ära på spel och det kommer att vara en hårdförd kamp.

– Jag tror att ni kommer att se två riktigt jämnt matchade lag göra upp, sa Kanadas tränare Jon Cooper till NHL.com/sv. Jag tror att staden Boston kommer att bjudas på något riktigt speciellt på torsdag.

– Vi kom hit för detta ändamål, och nu är det en match kvar. Det råkar bara vara mot laget som slog oss efter fyrverkerierna som gick av på lördagskvällen, så jag tror att det kommer bli ett ganska bra TV-event.

USA besegrar Kanada i en tuff batalj i Bell Centre

Efter att ha besegrat Finland med 6-1 i premiären säkrade USA sin plats i finalen genom att slå Kanada. Trots förlusten mot Tre Kronor kliver man in i finalen med gott om självförtroende.

– Kamratskapen i omklädningsrummet har varit grym och det har varit väldigt roligt att spendera tid med killarna, berätta historier och lära känna vissa som du kanske inte spelat med tidigare, säger USA:s Dylan Larkin till TNT.

– Vi har tagit en match i taget. Det var tufft ikväll med tanke på antalet forwards vi hade, men jag tycker att vi kämpade på och höll ihop.

Kanada fick igång sina superstjärnor i 5-3-segern över Finland då Nathan MacKinnon stod för två mål, medan Connor McDavid och Sidney Crosby stod för ett mål och en assist vardera.

– Connor är den bästa spelaren i världen, sa Brayden Point till NHL.com/sv. Det är spännande när du får en chans att spela med honom.

– När du ser [McDavid, MacKinnon och Crosby] spela sådär, så får det oss andra att vilja höja oss. Att se de där killarna komma ut så och göra mål tidigt var så klart viktigt för oss, och det hjälper till att höja hela vår grupp. Och de var fantastiska igen ikväll.

Om första matchen mellan USA och Kanada var en fingervisning för vad som väntar på torsdagsnatten, så kan det bli en modern klassiker.

– Jag tycker att de är så farliga, säger MacKinnon om första matchen mot USA till NHL.com/sv. Det hände egentligen inte mycket för något av lagen, och vi gav dem ett par chanser, och de har så mycket talang att de kommer att göra mål.

– Vi känner att vi skulle kunna slå dem, och vi planerar att spela lite bättre på torsdag.

– USA är ett oerhört skickligt lag, sa Cale Makar, som missade första mötet mot USA på grund av sjukdom, till NHL.com/sv. Särskilt i den matchen [i lördags], så stöttade de varandra väldigt bra och bröt sedan ner oss i den neutrala zonen och kunde sedan komma i mantalsöverläge vid ett par tillfällen. Det är bara några småsaker som vi kanske måste städa upp.

Finalen mellan USA och Kanada spelas natten till fredag svensk tid (02:00) och visas på Viaplay.

Relaterat Material