Nathan MacKinnon goal

BOSTON - - Connor McDavid och Nathan MacKinnon såg till att Kanada spelar final mot Finland i 4 Nations Face-Off. Storstjärnorna levererade när det behövdes som mest och tog tag i händelserna från start i lagets sista gruppspelsmatch.

– Det var jätteviktigt. De satte ton direkt. Det är vad man behöver. De klev fram, gav oss en sån start, en ledning, fick igång fötterna på oss, säger en annan stjärna som levererade, Sidney Crosby, till NHL.com/sv efter Kanadas 5-3-seger i TD Garden under måndagen.

McDavid och MacKinnon är kanske de två namn som oftast nämns i debatten om vem som är världens bästa spelare just nu. När Kanada jagade en seger efter ordinarie tid mot Finland i visade båda varför.

Nathan MacKinnon gjorde två mål. McDavid ett mål och en assist. Tillsammans kombinerade dem för sex skott på mål i matchen och såg till att Kanada får spela final i turneringen.

Mackinnon hänger sitt andra i matchen

– De har mycket erfarenhet innan det här. De har höga förväntningar på sig själva. De vet vilken press som kommer med det här. De har hanterat det länge. Oavsett scenario, eller situation så blir man mer bekväm [i en sådan här turnering]. De är vana med att vara i rampljuset och det gjorde dem idag, säger Crosby.

McDavid och MacKinnon slog till inom loppet av 46 sekunder i den första perioden. McDavid gjorde 1-0 på egen hand efter 4:13. MacKinnon ökade på till 2-0 efter 4:59. Redan då kändes det som att den spänning som ändå fanns inför matchen – båda lagen behövde vinna efter ordinarie tid för att gå till final - försvann. Mindre spännande blev det sen när Brayden Point slog in 3-0 efter McDavids förarbete och efter att Travis Sanheims skott förvandlats till en retur.

– Det var många känslor efter senaste matchen [1-3 mot USA]. Vi visste att vi skulle behöva vinna idag och troligtvis efter ordinarie tid för att gå vidare. Det var en jättebra start. Den bästa spelaren i ligan gjorde en overklig grej (1-0). Det var en bra skymning från (Mark) Stone också, men det gav oss en jättebra start, säger MacKinnon om sättet som McDavid klev fram i början av matchen.

Att kliva fram som McDavid och MacKinnon gjorde inledningsvis var däremot inte något som de tänkte på att göra, åtminstone inte MacKinnon.

– Jag försöker bara spela mitt bästa. Reinhart gjorde det bra och jag behövde bara avsluta. Jag vet inte om Connor tänker likadant, men jag försöker inte att vara den killen, jag försöker bara spela bra enligt hur laget vill spela, spela bra över hela banan och lyckades få in den tidigt, säger MacKinnon.

3-0 efter första perioden blev till 4-0 genom MacKinnon i den andra. MacKinnon sattes upp av Crosby, ett annat stort namn i den kanadensiska laguppställningen. Båda är från Nova Scotia i Kanada och hittat kemi under turneringens gång.

– Det är roligt. Vi har spelat mycket med varandra. Han är en av de bästa passningsläggarna i ligan och hittade mig igen. Jag är glad att kunna sätta dem, säger MacKinnon om att assisteras av Crosby som satte 5-3 i tom kasse och säkrade den kanadensiska finalplatsen efter att Finland pushat för reduceringar i slutet.

Forwarden Brayden Point menade att det var enkelt att ta följe efter att McDavid och MacKinnon öppnat målskyttet tidigt i den första perioden.

Kanada drar ifrån genom Point

– Ens bästa spelare måste vara ens bästa spelare. Han [Connor McDavid] var det idag. Alla våra toppspelare körde verkligen och det ger så mycket energi till vår grupp när de gör det. Att se honom komma ut som han gjorde var grymt, säger Point.

McDavid och MacKinnon hade ett finger med i fyra av Kanadas fem mål i matchen. Även om Finland smög sig närmare i slutet av matchen räckte insatsen från de största stjärnorna för att ta Kanada till final på torsdag mot USA.

Nu får laget också chans att ta revansch på amerikanerna, som vann med 3-1 i mötet mellan lagen i Bell Centre, Montreal. Nu vill de kanadensiska stjärnorna svara på amerikansk mark.

– Det sista vi ville var att åka hem idag eller imorgon. Vi vill möta dem igen. Vi känner att vi kan slå dem. Vi planerar att spela lite bättre på torsdag, säger MacKinnon.

Relaterat Material