Tkachuks 4n 21325

MONTREAL -- Det såg trevande ut initialt. Men ju längre matchen gick, desto mer tycktes det oundvikligt att USA skulle mala ner Finland. Det var dock inte förrän tränare Mike Sullivan valde att sammanföra Matthew och Brady Tkachuk i en kedja tillsammans med Jack Eichel som USA fullständigt tog över.

Bröderna Tkachuk. Kedjekamrater för första gången i vuxen ålder och helt ense om vad som krävs för att vinna: talang, tuffhet och lite fulspel. Det räckte för att USA skulle gå ifrån och vinna med hela 6-1 i den andra matchen av 4 Nations Face-Off.

M. Tkachuk ökar på ytterligare för USA i powerplay

Matthew Tkachuk bokfördes för tre poäng (två mål, en assist) i matchen, medan Brady fick nöja sig med två mål. Tillsammans kombinerade bröderna för hela 13 skott; Matthew åtta och Brady fem.

– Vi är brutalt ärliga med varandra, sade Matthew Tkachuk till NHL.com/sv. Vill vi ha pucken på ett visst sätt så kommer vi vara väldigt tydliga med det. Det gäller i båda riktningar, om han (Brady) vill ha pucken från mig kommer han förmedla det.

– Den inbyggda kommunikationen vi har gjorde att vi kunde anpassa oss snabbt (till den nya kedjan).

Coach Sullivans framgångsrika drag, som såg Brady Tkachuk flytta upp från sin utgångsposition i tredjekedjan med J.T. Miller och Matthew Boldy, skedde redan i andra perioden, vid ställning 1-1.

– Vi försökte stämma av vad vi gillade och vad vi kunde skruva på för att få ut lite mer, sade Sullivan. Jag ska inte ljuga, redan innan turneringen när vi pratade om potentiella kedjekombinationer så kom diskussionen upp om att sammanföra de två.

– Jag kan tänka mig att det ger lite extra tändvätska och inspiration att få möjligheten att spela med sin bror. När vi väl genomförde bytet och satte dem tillsammans med Jack Eichel… de tvingade hela laget att engagera sig i matchen på ett bra sätt.

Men det var inte förrän i tredje perioden som justeringen verkligen bar frukt. Det var då USA gick från att ha ledningen med 2-1 till att i slutändan vinna med 6-1.

Matthew Tkachuk satte 3-1 i powerplay redan 15 sekunder in på den tredje perioden – och på den vägen var det. Brady lirkade in 5-1 tre minuter in på slutakten, innan Matthew stängde matchen helt med sitt 6-1-mål – återigen i powerplay – med 8:47 kvar att spela.

B. Tkachuk ökar på till 5-1 för USA i tredje perioden

Jack Eichel noterade två assist i matchen. Båda i tredje perioden; en till Matthew, en till Brady.

– Han är den perfekta centern för spelare som mig och Brady, sade Matthew. Hans fart, hans tvåvägsspel, hans offensiv förstås. Det hjälper oss att ha honom mellan oss i och med att han transporterar mycket puck, vilket gör att vi kan förenkla vårt spel. Efter ett par byten tillsammans började vi hitta rätt och trycka ner motståndarna.

– Det var riktigt härligt att spela med honom ikväll och jag vet att Brady känner likadant.

Bröderna blev det andra brödraparet att göra mål i en och samma match i en av NHL anordnad internationell turnering. De första var Milan och Zbynek Michalek som nätade för Tjeckien i 2016 års World Cup of Hockey.

Lagkamraterna i USA var efter matchen minst sagt imponerade över vad Matthew, till vardags i Florida Panthers, och Brady, lagkapten för Ottawa Senators, lyckades åstadkomma tillsammans.

– Det är två stora grabbar med mycket skicklighet i sig, sade backen Zach Werenski. De ger alltid hundra procent och de spelar på rätt sätt.

– När man har Tkachuks i laget vet man att de kommer komma med energi, och vi har många som spelar kropp, instämde forwarden Jake Guentzel. Otrolig insats. Det är otroliga spelare som bidrar varje kväll.

M. Tkachuk, Guentzel sätter 3-1 och 4-1 för USA

Werenski skänkte till och med en tanke till sina finländska motståndare:

– Det är frustrerande att möta bara en av bröderna till vardags i NHL, så… jag kan bara föreställa mig hur det är att behöva spela mot båda. De är stora, starka, skickliga och de tar aldrig några genvägar.

Nu väntar ett möte med värdnationen för Kanada för Matthew, Brady och övriga USA – ett möte de redan längtar efter.

– Det kommer bli den största matchen jag någonsin har spelat i min karriär, sade Brady. Jag ser verkligen fram emot det. Det är en match vi har pratat om och sett fram emot länge och dagarna fram till pucksläpp nu kommer kännas långa.

Pucksläpp mellan USA och Kanada sker natten mot söndag, svensk tid, med start 02.00 (Viaplay).

Relaterat Material