Matt Boldy #12 of Team United States celebrates with Jaccob Slavin #74, Brock Faber #14, Kyle Connor #8 and J.T. Miller #10 of Team United States after Boldy tip-in a shot for a goal during the second period of the 4 Nations Face-Off game between the United States and Finland at Bell Centre on February 13, 2025 in Montreal, Quebec. (Photo by Vitor Munhoz/4NFO/World Cup of Hockey via Getty Images)

BOSTON -- Pucksläpp i 4 Nations Face-Off-finalen mellan USA och Kanada närmar sig. De amerikanska spelarna genomförde under torsdagsmorgonen, lokal tid, ett lättare ispass i TD Garden för att få igång benen inför kvällens match.

Brady Tkachuk, som missade gårdagens träning, fanns på is. Matthew Tkachuk, Auston Matthews, Chris Kreider och Jack Eichel valde däremot att vila från morgonvärmningen. Efter träningen meddelade tränare Mike Sullivan dock att alla spelare, med undantag av Charlie McAvoy, fanns tillgängliga inför finalen.

Tage Thompson och Brett Pesce, som båda tagit sig till Boston och under morgonen fanns på plats i det amerikanska omklädningsrummet, ser därmed inte ut att få chansen att representera USA i den här turneringen.
Ett rivalmöte mot Kanada, en final på bästa sändningstid, en match som många av spelarna kallat ”den största i deras karriärer”. Ändå var det enda de amerikanska spelarna ville prata om efter träningen, om hur upprymda de var att få spela en match som denna.

Inte tillstymmelsen till nervositet, enligt dem själva åtminstone.

– Jag var nog mer nervös inför förra matchen (mot Kanada), om jag ska vara ärlig, sade J.T. Miller till NHL.com/sv. Allt vi behöver göra ikväll är att spela och vinna en stor, avgörande match. Vi har många spelare här inne som har spelat stora matcher tidigare. Känslan här inne är en av glädje och förväntan, inte nervositet.

– Det här är något annat än bara en ”stor match”, sade forwarden Matthew Boldy. Men det är bara att gå igenom sin vanliga rutin, göra sina vanliga ritualer. Man lutar sig mot det man är van vid för att kontrollera eventuella nerver.

– Jag är taggad, riktigt taggad, sade backen Jaccob Slavin. Ännu en chans att få spela en häftig hockeymatch mot några av de bästa spelarna i världen. Jag kommer spela med ett stort leende på läpparna.

USA:s tränare Mike Sullivan avslutade sin medietillgänglighet med att bjuda på ett bredare perspektiv kring vad matchen i det långa loppet kan komma att betyda för sporten som helhet.

– Först och främst försöker vi vinna en match här, vi är helt fokuserade på det just nu. Med det sagt så har jag fått en uppsjö av samtal och textmeddelanden från folk jag inte pratat med på länge över de här dagarna som varit. Det ger en indikation på vilket genomslag den här turneringen haft.

– Det är verkligen en hyllning till sporten ishockey. Vi har de bästa spelarna i världen här. De riktigt unika talangerna som, när de visar upp sin kreativitet och sina förmågor, verkligen kan ta den här sporten framåt i sin utveckling. Det är vad vi har fått se hittills.

Och av allt att döma tycks 4 Nations Face-Off ha sparat sin allra bästa show till sist.

Finalen mellan USA och Kanada går av stapeln natten mot fredag, svensk tid, med start 02.00 (Viaplay).

Relaterat Material