MONTREAL - - Tre Kronors lagkapten Victor Hedman njuter av uppladdningen inför 4 Nations Face-Off och menar att det svenska laget är bland de bästa han spelat i.
– Det är topp två. Absolut. Med World Cup 2016 också, säger Tampa Bay Lightning-backen till NHL.com/sv.
Det är första gången som de bästa spelarna spelar mot varandra i en internationell turnering på nio år. Hedman var med under World Cup 2016 med spelare som Nicklas Bäckström, bröderna Daniel och Henrik Sedin, Gabriel Landeskog och Henrik Lundqvist.
Men han håller 4 Nations-laget som det mest skickliga. I truppen, som spelar 4 Nations Face-Off där också Finland, Kanada och USA deltar, finns namn som Lucas Raymond, Elias Pettersson, Erik Karlsson, Mika Zibanejad och Filip Forsberg, alla framgångsrika poänggörare och målskyttar i NHL.
– Det här är det mest individuellt skickliga svenska laget. Det är roligt för mig, jag blir inte yngre så den här möjligheten är inget jag tar för givet, för det var alldeles för längesedan vi hade det här. Jag ser fram emot möjligheten att spela en turnering med de allra bästa. Förhoppningsvis får jag göra det nästa år också (OS i Milano/Cortina), och om det blir World Cup 2028, om jag inte är för gammal. Vi får se, säger Hedman.
Hedman, Karlsson, Forsberg och Mattias Ekholm är de enda spelarna som är med under 4 Nations Face-Off och som också var med under World Cup 2016. Tre Kronor inleder 4 Nations Face-Off mot Kanada under onsdagsnatten svensk tid (02.00, Viaplay). Turneringen spelas till den 20 februari då finalen spelas i TD Garden, Boston.