MONTREAL - - Matthew Tkachuk skadade sig i USA:s 3-1-seger mot Kanada i 4 Nations Face-Off under lördagen i Bell Centre. USA-forwarden drog på sig en underkroppsskada och spelade inte under de sista 12:36 minuterna.
Det är ännu inte känt om han kommer vara tillgänglig på måndag när USA möter Sverige i den sista gruppspelsmatchen i TD Garden i Boston.
– Just nu undersöks han av våra läkare. Det är allt jag kan ge er. Vi tar beslut som vi tycker är bäst för Matthew och vårt lag. Just nu har jag inte mycket information att gå på, så det är svårt för mig att ge er mer, säger USA:s tränare Mike Sullivan.
Tkachuk tonade ner skadan efter matchen.
– Jag mår bra. Definitivt bättre efter en seger. Det ska vara lugnt, sa Tkachuk.
USA har redan säkrat en final i 4 Nations Face-Off, som spelas på torsdag i Boston. USA vann sina två första matcher i gruppspelet och skulle kunna vila honom i måndagens möte med Sverige.
– Jag ska bara njuta av segern. Förutom match 7 (av Stanley Cup-finalen med Florida Panthers) förra säsongen har det här varit höjdpunkten av min karriär. Jag ska njuta med grabbarna. Vi har en så rolig grupp här och det kommer bli en rolig flygresa ikväll. Många skratt, säger Tkachuk.
Matthew Tkachuk har spelat i samma kedja som sin bror Brady och Jack Eichel. Han gjorde tre poäng (2+1) i 6-1-segern mot Finland i torsdags, och inledde lördagens match med ett slagsmål mot Brandon Hagel efter första nedsläpp.
Det var oklart hur Tkachuk skadade sig. Efter ett kort byte 3:50 in i tredje perioden hoppade han över ett byte, han spelade sedan ett byte på 40 sekunder innan han åkte och bytte och blev sittandes på bänken under resten av matchen.