Leo Carlsson #91 of the Anaheim Ducks skates against the Philadelphia Flyers at the Wells Fargo Center on January 11, 2025 in Philadelphia, Pennsylvania. The Flyers defeated the Ducks 6-0. (Photo by Mitchell Leff/Getty Images)

När Leo Carlsson tittar på Tre Kronors trupp till 4 Nations Face-Off blir han exalterad över möjligheten som ligger framför honom.

– Det kommer bli coolt att spela med några av de bästa svenska spelarna genom tiderna, bara se hur de är, se vad de gör och så. Spelare som Erik Karlsson och Victor Hedman, de har varit i ligan så länge och kommer komma in i Hall of Fame, sa Anaheim Ducks-forwarden till NHL.com förra veckan.

4 Nations Face-Off spelas 12 till 20 februari i Bell Centre i Montreal och TD Garden i Boston. Förutom Sverige kommer Finland, USA och Kanada att delta i turneringen som bara innehåller NHL-spelare. Det är första gången som de allra bästa spelarna möts sedan World Cup 2016.

TBL-ANA: Carlsson överlistar Andrei Vasilevskiy

Carlsson, draftad som nummer 2 av Ducks 2023, har gjort 16 poäng (9+7) på 40 matcher den här säsongen inför Anaheims möte med Florida Panthers på tisdag. Under sin rookie säsong producerade han 29 poäng (12+17) på 55 matcher.

Den Karlstad-födde svensken kommer vara 20 år och 48 dagar gammal när Sverige spelar sin öppningsmatch mot Kanada natten mot den 13 februari (02:00) i Montreal. Det gör honom till den yngsta spelaren i turneringen, mer än två år yngre än USA:s back Brock Faber (22 år och 104 dagar) som till vardags spelar för Minnesota Wild.

Carlsson erfarenhet i 4 Nations Face-Off kan potentiellt hjälpa honom att ta en plats i Sveriges lag i OS 2026 som går i Milano/Cortina. Då är han ett år äldre och har ytterligare en NHL-säsong under bältet. Sveriges general manager Josef Boumedienne är däremot tydlig med att Carlsson inte togs ut till 4 Nations bara för att ge en ung spelare erfarenhet.

– Han är en grym spelare. Han är en av de bästa spelarna på att driva pucken genom mittzon, så som han bär puck, håller i den. Han hade en bra sommar med sättet han utvecklade sin styrka och kraft på, säger Boumedienne.

– Han är inte i laget bara för att han är ung; han är med i laget för att han förtjänar att vara med i laget.

Men Carlsson kommer ändå att kunna lära sig en hel del från den stora talang- och erfarenhet som finns i den svenska truppen. Förutom Pittsburgh Penguins back Erik Karlsson och Tampa Bay Lightnings back Victor Hedman finns också centrarna Vancouver Canucks Elias Pettersson, New York Rangers Mika Zibanejad, Minnesota Wilds Joel Eriksson Ek, Boston Bruins Elias Lindholm och Vegas Golden Knights William Karlsson i truppen.

Carlsson hoppas kunna suga åt sig så mycket som möjligt.

– Kanske bara deras mindset. Men kanske också hur de för sig utanför isen, säger Carlsson.

Carlsson tror att han kommer kunna dra nytta från att ha spelat mot andra toppspelare i andra lag. I Tre Kronors premiärmotstånd Kanada kan han få möta spelare som Edmonton Oilers Connor McDavid, Colorado Avalanches Nathan MacKinnon eller Penguins Sidney Crosby.

ANA-CBJ: Carlsson utökar i den tredje perioden

– Att bara få spela på högsta möjliga nivå, spela mot de bästa spelarna i världen, det kommer bli spännande, säger Carlsson.

Anaheim Ducks tränare Craig Cronin håller med om att Carlssons utveckling kommer få en push framåt genom att han spelar mot några av de bästa inom sporten under 4 Nations Face-Off. Anaheim (18-22-6) har visat tecken på förbättring den här säsongen, men är mitt i en ombyggnad. Och med det kommer vissa dagar som är mer utmanande.

På 4 Nations Face-Off kommer Carlsson bli pushad under varje träning och match.

– Varje gång man är runt mer talangfulla, äldre, mer mogna spelare som har bra vanor är bra. Hela laget har det. Det kommer vara en riktigt hög standard för honom att mäta sig med. Det är en jättebra möjlighet. Det är lite annorlunda här med antalet unga spelare som vi har som fortfarande försöker skapa sig goda vanor, säger Cronin.

– Så jag tror att det är en bra grej för honom att vara runt det.

Cronin medger att Carlsson inlett säsongen ”lite trögt” efter sin lovande rookiesäsong, under vilken Ducks begränsade svenskens speltid inledningsvis vilket innebar att Carlsson inte spelade alls vissa matcher så han istället kunde jobba på sin fysik.

– Det är galet, den där ”sophomore slump”, det uttrycket man hör rätt ofta. Vi har haft rätt många som gått igenom det. Leos spel drivs av hans tävlingsnivå och hans skridskoåkning. Om han åker skridskor och tävlar då är han synlig i alla tre zoner. Han gav oss inte det på den nivå vi ville se tidigare på säsongen. Men sedan juluppehållet har han sett bättre ut.

– Han har gjort poäng som visar det i hans spel, men han har pucken mer. Jag tycker att han skapat fler målchanser och han försvarar bättre.

Carlsson låter lite frustrerad över att han inte producerat mer offensivt ännu. Men han kan ändå se att han gjort framsteg i sitt spel.

– Jag tycker att jag spelat ganska bra. Jag kan bara inte göra mål i vissa matcher, så poängmässigt har det varit lite tufft. Men, jag spelar bra. Jag har bara inte statistiken med mig, att få göra de målen. Så det är tuffare, men jag vet att bara måste fortsätta, säger Carlsson.

Carlsson spelar i samma kedja som Alex Killorn, en tvåfaldig Stanley Cup-mästare med Lightning (2020, 2021). Det är en veteran som Carlsson kan luta sig mot. Killorn ser Carlssons naturliga talang.

Det handlar bara om hur han ska plocka fram den mer ofta.

– När han åker skridskor och har pucken i mittzon, då är han en av de bästa spelarna jag sett som burit puck och som kan skapa lägen på kontring, och han är väldigt bra på det. Det är svårt att lära ut. Han är en spelare som kan bära pucken genom mittzon och skapa, och han har en otrolig fart, säger Killorn.

Relaterat Material