– Att bara få spela på högsta möjliga nivå, spela mot de bästa spelarna i världen, det kommer bli spännande, säger Carlsson.
Anaheim Ducks tränare Craig Cronin håller med om att Carlssons utveckling kommer få en push framåt genom att han spelar mot några av de bästa inom sporten under 4 Nations Face-Off. Anaheim (18-22-6) har visat tecken på förbättring den här säsongen, men är mitt i en ombyggnad. Och med det kommer vissa dagar som är mer utmanande.
På 4 Nations Face-Off kommer Carlsson bli pushad under varje träning och match.
– Varje gång man är runt mer talangfulla, äldre, mer mogna spelare som har bra vanor är bra. Hela laget har det. Det kommer vara en riktigt hög standard för honom att mäta sig med. Det är en jättebra möjlighet. Det är lite annorlunda här med antalet unga spelare som vi har som fortfarande försöker skapa sig goda vanor, säger Cronin.
– Så jag tror att det är en bra grej för honom att vara runt det.
Cronin medger att Carlsson inlett säsongen ”lite trögt” efter sin lovande rookiesäsong, under vilken Ducks begränsade svenskens speltid inledningsvis vilket innebar att Carlsson inte spelade alls vissa matcher så han istället kunde jobba på sin fysik.
– Det är galet, den där ”sophomore slump”, det uttrycket man hör rätt ofta. Vi har haft rätt många som gått igenom det. Leos spel drivs av hans tävlingsnivå och hans skridskoåkning. Om han åker skridskor och tävlar då är han synlig i alla tre zoner. Han gav oss inte det på den nivå vi ville se tidigare på säsongen. Men sedan juluppehållet har han sett bättre ut.
– Han har gjort poäng som visar det i hans spel, men han har pucken mer. Jag tycker att han skapat fler målchanser och han försvarar bättre.
Carlsson låter lite frustrerad över att han inte producerat mer offensivt ännu. Men han kan ändå se att han gjort framsteg i sitt spel.
– Jag tycker att jag spelat ganska bra. Jag kan bara inte göra mål i vissa matcher, så poängmässigt har det varit lite tufft. Men, jag spelar bra. Jag har bara inte statistiken med mig, att få göra de målen. Så det är tuffare, men jag vet att bara måste fortsätta, säger Carlsson.
Carlsson spelar i samma kedja som Alex Killorn, en tvåfaldig Stanley Cup-mästare med Lightning (2020, 2021). Det är en veteran som Carlsson kan luta sig mot. Killorn ser Carlssons naturliga talang.
Det handlar bara om hur han ska plocka fram den mer ofta.
– När han åker skridskor och har pucken i mittzon, då är han en av de bästa spelarna jag sett som burit puck och som kan skapa lägen på kontring, och han är väldigt bra på det. Det är svårt att lära ut. Han är en spelare som kan bära pucken genom mittzon och skapa, och han har en otrolig fart, säger Killorn.