Ruck twins drafted by Penguins

Den andra dagen av 2026 Upper Deck NHL Draft blev nervig för tvillingarna Liam och Markus Ruck.

Efter att Liam valdes som nummer 22 i den första rundan av Pittsburgh Penguins, handlade söndagen om att vänta och se var Markus hamnade. Penguins satt med det sjunde valet i den andra rundan och efter en nervös väntan stod det till sist klart att tvillingarna hamnar i samma klubb. Bröderna kunde pusta ut och krama om varandra på läktaren i KeyBank Arena i Buffalo.

– Det var väldigt stressigt, säger Markus. Jag satt och hoppades att Pittsburgh skulle välja mig. Det var en väldigt härlig känsla när beskedet kom. Det är svårt att sätta ord på det. Det betyder väldigt mycket att vi kan fortsätta vara tillsammans som vi alltid har varit.

– Det var verkligen en lättnad, säger Liam. Vi hoppades verkligen att vi skulle bli valda tillsammans, men man har inte så mycket att säga till om. Att ett så stort lag som Pittsburgh fick till det är riktigt häftigt. Jag tror aldrig att vi varit ifrån varandra i mer än fyra dagar, så vi är väldigt glada att vi båda blev valda av Penguins.

Ruck-bröderna är uppvuxna i provinsen British Columbia i västra Kanada och hade Vancouver Canucks tvillingpar Henrik och Daniel Sedin som förebilder. Också Sedin-bröderna blev valda tillsammans i draften 1999. Daniel som nummer två och Henrik som nummer tre. Att de nu kan följa i sina idolers spår är något de båda är väldigt tacksamma för.

– Vi följde Sedinarna väldigt mycket när vi växte upp. Deras Stanley Cup-jakt 2011 är mitt första riktiga hockeyminne och det händer att vi fortfarande tittar på highlights därifrån, säger Markus. Det var otroligt häftigt att de som tvillingar spelade i samma lag och var så väldigt bra. Vi förtjänar inte att jämföras med dem. Men vi siktar såklart på att bli så bra som möjligt och en dag kanske närma oss deras nivå.

Den gångna säsongen spelade tvillingarna i Medicine Hat Tigers den kanadensiska juniorligan Western Hockey League. De slutade etta och tvåa i WHL:s poängliga där Markus stod för 108 poäng (21+87) på 68 spelade matcher och Liam gjorde 104 poäng (45+59) på 68 matcher.

– Det har blivit så att Liam gör lite mer mål och jag gör lite fler framspelningar, säger Markus. Det är väl det som fungerat bäst, även om jag kanske borde skjuta lite oftare.

– Markus är en väldigt bra playmaker och sätter upp mig i bra lägen hela tiden, säger Liam. Jag har en bra känsla för var det kan öppnas upp farligheter och försöker göra mig spelbar framför mål. Jag tycker att jag och Markus kompletterar varandra väldigt bra. Förhoppningsvis kan det fortsätta i Penguins.

Planen för Liam och Markus är till att börja med att kommande säsong spela i WHL med Medicine Hat. Nästa steg är collegeligan NCAA där de kommer att spela för North Dakota säsongen 2027-28.

– Vi hade många bra skolor att välja mellan, men North Dakota kändes som hemma, säger Liam. Det är lite färre matcher i NCAA vilket gör att vi kan spendera mer tid i gymmet, vilket är något vi båda behöver. För oss båda är träningen utanför isen viktigare än vad vi gör på isen just nu. Vi behöver båda bli större och starkare.

– Vi kände båda att North Dakota var det bästa alternativet för vår utveckling, säger Markus. Tränarteamet imponerade på oss och det finns väldigt bra möjligheter att bedriva all typ av träning där. Vi kände också att vi har goda chanser att vinna i North Dakota. Vi vill jaga segrar, samtidigt som vi växer som spelare och personer.

Relaterat Material