Med det åttonde valet i NHL-draften 2028 valde Winnipeg Jets Djurgårdens center Viggo Björck.
– Det är ett superspeciellt ögonblick, säger Björck. Det är väldigt stort och känslosamt och första instinkten när jag hörde mitt namn läsas upp var att krama min familj som stöttat mig under alla år. Det är en oförglömlig milstolpe och något man drömt om under hela livet, så nu är det bara att fortsätta jobba.
Björck (175 cm, 82 kilo) var inte den störste spelaren i årets draft-pool, men det han saknar i storlek tar han igen i inställning, skicklighet och spelintelligens. Han har under hela sin karriär klarat av att anpassa sig till sin omgivning och hitta vägar att ta över spelet på isen.
– Det som slår oss när det gäller Viggo är först och främst hans tävlingsinstinkt, säger Winnipegs general manager Kevin Cheveldayoff. När man följer honom från läktaren märker man att man plötsligt inte är där som scout längre. Man har blivit ett fan. Han är en härlig person, med ett humör som smittar av sig. Han har ett stort självförtroende samtidigt som han är ödmjuk.
Björck stod för 15 poäng (6+9) på 42 matcher förra säsongen med Djurgården i SHL, där hans roll i laget blev allt större ju längre säsongen gick. Han var också en viktig del i det svenska laget som vann junior-VM med sex poäng (1+5) på åtta matcher.
– Jag tycker att jag har tagit steg i min utveckling under säsongen, säger han. SHL är en väldigt tuff liga och man ställs mot riktigt vassa spelare varje match. Det har varit utmanande men har gjort att jag blivit bättre.
Winnipeg Jets (35-35-12) slutade på sjunde plats i Central Division den gångna säsongen och missade slutspel för första gången på tre år. Björck ser fram emot att bli en del av laget och bekanta sig mer med organisationen.
– Jag hade ett par riktigt bra samtal med Winnipeg under Combine och jag har fått en jättebra känsla för laget. De har redan ett par svenska spelare som jag känner väl sedan tidigare. Sasha Boumedienne och Viktor Klingsell spelade jag tillsammans med i junior-VM. Sen har jag hört att laget har väldigt bra och högljudda fans.



















