De främsta svenska höjdpunkterna den gångna veckan

Veckans tre svenska stjärnor är tillbaka!

NHL.com/sv veckoserie gör comeback för säsongen 2024-25 för att ge er veckans tre vassaste svenska spelare i NHL. Varje måndag under grundserien lyfter vi tre blågula spelare som utmärkt sig lite extra.

I denna upplaga utgår vi ifrån matcher som spelats 17 – 23 mars. Den här veckan tar en målvakt, en forward och en back plats på listan.

Först ut är Minnesota Wilds suveräne burväktare Filip Gustavsson, som vann alla tre matcher han spelade i veckan och endast släppte två puckar förbi sig över 180 minuters spel.

På andra plats återfinns Nashville Predators forward Filip Forsberg, som svarade upp på coachens uppmaning om ökad professionalitet – lagets omständigheter till trots – och svarade för sex poäng (3+3) på fyra matcher i veckan.

Sist men inte minst kliver Edmonton Oilers back Mattias Ekholm in. Efter att ha varit skadad en tid har veteranen återvänt till laguppställningen – och det med råge. Fem poäng (1+4) på tre matcher blev det den gångna veckan för Ekholm

Nedan följer Veckans 3 Svenska Stjärnor.

FÖRSTA STJÄRNA – FILIP GUSTAVSSON, MV, MINNESOTA WILD

Gustavsson briljerade den gångna veckan: 3-0-0, 82 räddningar på totalt 84 skott för en räddningsprocent på 97,6, en hållen nolla och ett snitt på 0,67 insläppta mål per match.

Svenskens kanske bästa insats för veckan kom mot Seattle Kraken då han räddade alla 34 skott som kom hans väg.

– Det har varit kul att se “Gus” vara väldigt jämn, sade Wilds tränare John Hynes efter matchen mot Kraken. Jag tycker att han har varit väldigt jämn och sett komfortabel och lugn ut mellan stolparna. Han ser påkopplad ut, både mentalt och fysiskt.

– Han såg verkligen ut att vara på tårna rent mentalt och den skärpan är viktig. Han var där när vi behövde honom, för jag tycker inte att vi gjorde en perfekt match ikväll. Trots att vi hade ledningen så var han engagerad och var på tårna.

Gustavssons facit den här säsongen lyder 28-15-4, med 91,7 i räddningsprocent, 2,48 insläppta mål per match och fem hållna nollor.

MIN-BUF: Gustavsson räddar efter sidledsförflyttning

ANDRA STJÄRNA – FILIP FORSBERG, FW, NASHVILLE PREDATORS

Det är ingen hemlighet att Nashville Predators inte presterat så som man själva hoppats inför säsongen. Laget ser inom kort ut att bli eliminerat från möjligheten att nå Stanley Cup-slutspel. Likväl finns det matcher kvar att spela, och efter en särskilt tuff 1-4-förlust mot Anaheim Ducks tidigare i veckan riktade Predators tränare, Andrew Brunette, kritik mot lagets veteraner.

– De är våra äldre spelare och ledare, så de måste sätta ett exempel som våra unga spelare kan följa, sade Brunette. De måste se att vi inte vill vara i denna typ av situation igen.

Filip Forsberg var en av dem som lyssnade. Med totalt sex poäng (3+3) på fyra matcher i veckan, varav tre (2+1) i en 5-2-seger över Toronto Maple Leafs i den direkt efterföljande matchen, fortsätter svensken visa att han är Predators kanske viktigaste spelare.

– Det kändes riktigt skönt, sade Forsberg. Jag tycker att vi spelade riktigt bra på båda sidorna av pucken och såg till att de inte fick särskilt många chanser. Det är ett kvitto på vad vi är kapabla till. Tyvärr har det inte varit standard i år, så vi måste fortsätta bygga vidare för att en insats som denna blir standard.

Forsberg har stått för 65 poäng (28+37) på 70 matcher under 2024-25.

NSH-TOR: Forsberg gör två mål och assist i Predators seger

TREDJE STJÄRNA – MATTIAS EKHOLM, B, EDMONTON OILERS

Edmonton Oilers har fått tillbaka sin backveteran Mattias Ekholm från skada vid precis rätt tillfälle.

Inte enbart för att laget gått igenom något av en formsvacka sedan NHL återvände till spel efter 4 Nations Face-Off, utan också för att man alldeles nyligen tvingades sätta upp superstjärnorna Connor McDavid och Leon Draisaitl på skadelistan.

I lagets första match utan vare sig McDavid eller Draisaitl lyckades dock Oilers vinna; en 5-4-seger över Seattle Kraken. Mycket tack vare bland annat Ekholm som stod för två assist.

– Jag tycker att det var många killar som klev fram, sade Ekholm. Oavsett om det var (Ryan Nugent-Hopkins) eller (Jeff) Skinner som gjorde mål för oss eller om det var killarna i fjärdekedjan som hade flera riktigt bra byten, så tycker jag att vi som lag gjorde ett bra jobb.

Ekholm stod för fem poäng (1+4) på tre matcher i veckan och har totalt den här säsongen bokförts för 32 poäng (9+23) på 63 matcher.

EDM-UTA: Oilers vinner stort efter tre poäng från Ekholm

Relaterat Material