De främsta svenska höjdpunkterna den gångna veckan

Veckans tre svenska stjärnor är tillbaka!

NHL.com/sv veckoserie gör comeback för säsongen 2024-25 för att ge er veckans tre vassaste svenska spelare i NHL. Varje måndag under grundserien lyfter vi tre blågula spelare som utmärkt sig lite extra. I säsongens sista ordinarie upplaga utgår vi ifrån matcher som spelats 7 – 13 april.

Säsongens sista ordinarie upplaga av Veckans 3 Svenska Stjärnor belyser New York Rangers center Mika Zibanejad, Buffalo Sabres back Rasmus Dahlin och Calgary Flames center Mikael Backlund.

Varken Rangers eller Sabres har längre chans på slutspel, men såväl Zibanejad som Dahlin tycks fast beslutna att avsluta grundserien med flaggan i topp. För Zibanejad blev det sju poäng (2+5) över den gångna veckans fyra matcher, medan Dahlin stod för sex poäng (2+4) på fyra matcher från sin backplats.

Backlunds Flames har fortfarande chans att nå en av de två wildcard-platserna i Western Conference – och lagkaptenen gör vad han kan för att släpa sitt lag dit. Med fyra poäng (2+2) på fyra matcher tar Backlund plats som trea på veckans lista.

Nedan följer Veckans 3 Svenska Stjärnor, från NHL.com/sv.

FÖRSTA STJÄRNA – MIKA ZIBANEJAD, C, NEW YORK RANGERS

Det är tunga tider i New York Rangers. Förra årets Presidents’ Trophy-vinnare orkade inte hela vägen till slutspel den här säsongen, mycket tack vare att flera av lagets stjärnspelare inte kommit upp i nivå.

Mika Zibanejad är en av dessa stjärnor som inte nått samma höjder som under fjolåret. Men den gångna veckan visade centern vad han är kapabel till när han stod för sju poäng (2+5) på fyra matcher. Rangers förlorade dock tre av dessa.

NYI-NYR: Zibanejad ger Rangers tidig ledning

Zibanejad stod för ett mål i en 1-5-förlust mot Tampa Bay Lightning, fyra assist i en 5-8-förlust mot Philadelphia Flyers, ett mål och en assist i en 9-2-seger över New York Islanders och lämnade isen poänglös i en 3-7-förlust mot Carolina Hurricanes.

Totalt har Zibanejad stått för 58 poäng (18+40) på 80 matcher den här säsongen.

ANDRA STJÄRNA – RASMUS DAHLIN, B, BUFFALO SABRES

Likt Zibanejad står Rasmus Dahlin för en stark avslutning på grundserien. Med sex poäng (2+4) över veckans fyra matcher ser backen ut att kunna registrera sin andra 70-poängssäsong i NHL-karriären. Med två matcher kvar för Sabres att spela står Dahlin på 68 poäng (17+51) på 71 matcher.

Dahlin inledde med att gå poänglös från en 3-0-seger över Carolina Hurricanes, men rasslade sedan av tre raka tvåpoängsmatcher mot, i tur och ordning, Columbus Blue Jackets, Florida Panthers och Tampa Bay Lightning.

Sabres föll dock i alla tre matcher.

FLA-BUF: Zucker ger Dahlin öppet mål i PP

– Jag vet inte vad ska säga, sade Dahlin efter 2-3-förlusten på straffar mot Panthers.

– Vi är borta från slutspelet, det är tungt. Jag försöker bara spela så bra jag kan till säsongen är över och bygga vidare till nästa år. Poäng kommer när laget spelar bra och vi måste bli bättre hela tiden.

TREDJE STJÄRNA – MIKAEL BACKLUND, C, CALGARY FLAMES

För veckans tredje stjärna lever dock hoppet fortfarande. Mikael Backlund leder alltjämt sitt Calgary Flames mot en potentiell slutspelsplats och stod den gångna veckan för fyra poäng (2+2) på fyra matcher när Flames tog poäng i alla fyra: tre segrar och en förlust på övertid.

CGY-MIN: Backlund vräker in retur

– Just nu är han på en annan nivå, sade Flames tränare Ryan Huska om Backlund. Den senaste tiden, det är det bästa vi har sett honom spela på kanske hela året. Han hade perioder tidigare under året där jag tyckte att han var bra och nu när han kunnat lägga alla skadeproblem bakom sig, så tror jag att han mår väldigt bra.

Med två matcher kvar att spela har Flames två poäng upp till St. Louis Blues och tre poäng upp till Minnesota Wild. Såväl Blues som Wild har dock bara en match kvar att spela av grundserien.

Totalt har Backlund stått för 29 poäng (13+16) på 74 matcher den här säsongen.

Relaterat Material