salming

TORONTO -- För ett år sedan framträdde Börje Salming i två på varandra följande evenemang i Scotiabank Arena i Toronto. Han drog ner välförtjänta stående ovationer båda kvällarna. Kort därefter förlorade Salming sin tappra kamp mot ALS. Mindre än två veckor senare avled han hemma i Sverige.

Vi insåg snabbt att kvällarna i Scotiabank var hans sätt att säga adjö till staden och fansen där den svenske backen mellan 1973 och 1989 spelade 16 av sina 17 NHL-säsonger i Maple Leafs, innan han avslutade sin karriär i Detroit Red Wings (1989-90).

Det har gått tolv månader sedan dess, och Salming är inte bortglömd. Glenn Healy och NHL Alumni Association ser till att det fortsätter att vara så.

Organisationen har skapat Börje Salming Courage Award för att hedra Hall of Fame-backen. Den första mottagaren blir Hall of Fame-kollegan Nicklas Lidström, sjufaldig vinnare av Norris Trophy som NHL:s bästa försvarare, alla gånger med Detroit.

Enligt Healy, president och verkställande direktör för NHLAA, kommer Lidström att få priset före öppningsmatchen i NHL Global Series i Stockholm mellan Red Wings och Ottawa Senators på torsdag.

Som motivering för att skapa priset pekar Healy på Salmings inflytande inte bara på svensk hockey, utan också för att han banade vägen för att göra NHL till den globala liga som den har blivit.

– Någon måste vara först, eller hur?, säger Healy. Han var en pionjär. Den första killen som bröt isen, den förste som gick den väg ingen hade gått före honom.

– När man pratar med svenska spelare är han fortfarande högt vördad. Han är närmast en gudaliknande figur när det kommer till hockeyn i Sverige.

Det var 1973 som Maple Leafs dåvarande general manager skapade vågor i hockeyvärlden genom att värva Salming och forwarden Inge Hammarström. Den 4 januari 1988 blev Salming så den första européen att spela 1 000 NHL-matcher. 1996 blev han den första europeiska spelaren som valdes in i Hockey Hall of Fame; något som öppnade dörren för alla de spelare runt om i världen som strävade efter att spela i världens bästa liga.

Men det kom inte utan värk och smärta. Salming blev ofta måltavla för fega drag hos motståndarlagen; de ifrågasatte motståndskraften hos spelaren från andra sidan Atlanten.

Och Salming må ha offrat blod, men han darrade  aldrig.

– När han kom blev han utmanad av alla lag, säger Healy. De tyckte inte att han var tillräckligt tuff, att han inte var tillräckligt stor. Han var inte tillräckligt snabb. Alla utmanade honom. Och han mötte alla utmaningar. Och samtidigt som han gjorde det, så banade han också vägen för alla dem som kom efter honom.

Healy säger att det finns statistik som stödjer Salmings inverkan på NHL än i dag.

– De siffrorna som sticker ut är att vi har haft 1 300 européer som har spelat i NHL. Vi har haft 1 200 amerikaner och de hade ett 60-årigt försprång. Vad säger det..?

– VI har fått en europeisk invasionen som påbörjades av en pionjär, en banbrytare med ett enormt mod. Och det var Salming.

Healy förundras än idag fortfarande över det fysiska hockeyexemplar som Salming var. Specifikt minns han sommarträningen med några av de lokala NHL-spelarna i slutet av 1980-talet i Scarborough, en förort till Toronto.

– Vi hade åkt skridskor i ungefär en månad, sade Healy, då målvakt i Los Angeles Kings. Vi tränade varje dag. Vi cyklade. Vi lyfte vikter. Vi körde sprints. Vi gjorde allt. Alla killar var NHL-spelare. Det var ganska intensivt under hela augusti månad.

– Salming skulle komma in första veckan i september. Han hade inte åkt skridskor. Han var inte tränad. Inte någonting. Han skulle ut och köra. Från första minuten var han den bäste spelaren. Hur? Han var en så otrolig vän med pucken… det handlade om ren skicklighet. Och det gjorde han mot killar som alla spelade i NHL.

– De första orden varje kille sade till honom var… ja, jag vill inte riktigt upprepa dem. Men det var inga trevligheter.

Och Lidström? Healy menar att Lidström är den perfekta första mottagaren av Salming-priset.

– En otrolig talang.

– Titta på hans Norris Trophies, säger Healy. Och se hur elegant han förde sig på isen.

Nicklas Lidström är styrelseledamot i Börje Salming ALS Foundation, en organisation som stödjer forskning för att hitta ett botemedel mot den hemska sjukdomen.

– (Börje) var en av de första. Han banade väg för oss svenskar i NHL genom sitt sätt att spela, sade Lidström i en intervju förra året.

– Han var en fantastisk person. Så omtänksam, så ödmjuk, så varm.

Salming gör sitt sista slutspelsmål

BÖRJES PÅVERKAN

Detroit Red Wings, Ottawa Senators, Toronto Maple Leafs och Minnesota Wild kommer att delta i NHL Global Series den kommande veckan; varje lag spelar två matcher i Stockholm. Det är ännu ett exempel på hur NHL har påverkat Sverige – och hur Sverige har påverkat NHL.

Med det som bakgrund frågade NHL.com några av de mest framstående Sverigefödda NHL-spelarna från idag och från förr om Salming. Vi frågade också några av hans tidigare kamrater i Maple Leafs.

– Alla känner till Börje. Många av oss skulle inte vara här om det inte var för honom. Man behövde inte ha sett honom spela för att förstå och veta vad han gjorde för svensk hockey, för europeisk hockey, för  hockeyn runt om i världen. Och för det borde vi alla vara tacksamma, säger Pittsburgh Penguins försvarare Erik Karlsson

– Jag fick självklart aldrig chansen att spela mot honom i NHL, men jag spelade mot honom i SHL. Där fick vi se en 41-åring som åkte runt och tacklade motståndarna, täckte skott, alltid full av energi… Allt jag kunde tänka på var ’Wow. Inte konstigt att han är en legendar’, säger Hall of Fame-forwarden Peter Forsberg

– Han satte nivån för hur hockeyn ska spelas inte bara för svenskar utan för européer överhuvudtaget. Jag minns att jag hörde talas om honom när jag var bara en liten grabb. Och när han kom tillbaka för att spela för Sverige, det var då jag fick se honom spela live de första gångerna. Jag tror att han inspirerade många unga killar i Sverige att säga: 'okej, jag vill spela i NHL. Jag kan spela i NHL’, säger  Henrik Lundqvist som nu är en av de spelare som väljs in i Hall of Fame.

– Jag minns att jag var ute en sommarkväll i Stockholm, och stötte på honom på gatan. Han var så vänlig, så rolig, inte egotrippad alls. Det var väl alla de egenskaper som hjälpte honom att bli en legendar, säger Maple Leafs forward William Nylander.

– Han spelade med hjärta hela tiden. Jag tror att han bidrog till att ändra uppfattningen inte bara om svenska spelare, utan om europeiska spelare överhuvudtaget. Han var en banbrytare för så många av oss, säger Hall of Famern Daniel Alfredsson.

– Man måste förstå hur det är… han har gjort så mycket för hockeyn i Sverige och för generationerna som kom efter honom. Han banade vägen. Och i Toronto och för Maple Leafs fans var han en av de absolut bästa spelarna på länge. När Maple Leafs kom till mig och ville göra mig till kapten, då sträckte jag ut handen till honom. Han var så stöttande. Han sa åt mig att ta jobbet. Han sa till mig att om han hade haft chansen att göra det under sin egen karriär, så hade han gjort det… han ångrade att han sade nej, konstaterar Mats Sundin, också invald i Hockey Hall of Fame.

– Börje var symbolen för klass. Vi såg hela lag komma emot honom för att ge honom stryk, men han backade aldrig. Han kom alltid tillbaka. Det var en ära att få vara hans lagkamrat och vän, säger Maple Leafs Hall of Famer Darryl Sittler, Salmings lagkamrat under så många år.

– De kallade honom 'Kungen' för att han var Kungen. Han gjorde det så mycket lättare för spelare utanför Nordamerika att komma hit och få möjlighet att spela i NHL. Han var den ultimata lagkamraten och krigaren. Han hade mod. Och jag kan inte tänka mig en bättre mottagare för det första Börje Salming Courage Award än Nick Lidström, menar Hall of Famer Lanny McDonald, också han under många år lagkamrat till Salming i Maple Leafs.

Salming med tre mål i 9-8-seger

HOW SWEDE IT IS…

… är en ordlek som anspelar på det svenska inflytandet i NHL. Och Salmings. På tisdag är det premiär för en dramaserie i sex delar om Börje Salmings liv. Premiären uppmärksammas med legendariska spelare som Sundin, Alfredsson, Lidström och andra på den röda mattan.

En stor del av inspelningen av serien, som beskriver Salmings resa från den ödmjuka starten på karriären, till invalet i Hockey Hall of Fame, ägde rum i södra Ontario förra året.

Innan han gick bort hade Salming givit grönt ljus till satsningen efter att ha träffat filmbolaget Warner Bros., och skådespelaren Valter Skarsgård, som spelar rollen som Salming.

En av producenterna är den kanadensiske skådespelaren Jason Priestley, känd från bland annat ”Beverly Hills, 90210” och ”Private Eyes”.

Relaterat Material