Elias Pettersson är fortsatt glödhet under Vancouvers bortaturné.
Under torsdagsnattens övertidsseger med 4-3 mot Pittsburgh Penguins var han inblandad i alla Canucks mål med två mål och två målgivande passningar.
Då han i fritt läge lade in segermålet med en backhand i förlängningen blev han också historisk då han som första spelare någonsin i NHL att göra det matchavgörande målet i fyra raka bortamatcher.
– Jag visste att jag inte skulle kunna hinna tillbaka när de kom i ett tre mot två-läge så jag dröjde mig kvar lite högre upp i banan och hoppades på att vi skulle kunna vända på spelet, säger Pettersson till NHL.com/sv om matchavgörandet. Jag kanske fuskade lite i hemjobbet för att kunna få till ett friläge. Pucken studsade rätt och Filip Hronek kunde passa upp den till mig och jag gjorde mål.
– Det är starkt av oss att kunna komma tillbaka, fortsätter Pettersson. Det betyder mycket för oss att vinna på det här sättet. Vi är nöjda med hur vi spelade i början, men sedan fick vi verkligen slita för att hålla oss kvar i matchen. Skönt att vinna till sist.